Care-i diferența dintre laptele bio și laptele obișnuit

Vineri am zburat împreună cu câțiva bloggeri până la Cluj-Napoca, de unde am dat o fugă până la Zalău, la una dintre fermele care oferă cel mai mult lapte bio pentru crearea produselor Napolact. Sâmbătă am pornit într-o excursie până la o fermă aflată la 15 km de Comuna Mărișel (județul Cluj), unde am văzut în ce condiții funcționează o fermă la care nu există curent electric sau apă curentă. Practic, cei de la Napolact au decis să ne arate cum funcționează una dintre cele mai evoluate ferme cu care colaborează, dar cum funcționează și una dintre fermele mai mici. Asta așa, ca să putem noi să ne facem o idee despre ce presupune laptele bio și de unde provine el.

Înainte să încep să povestesc despre experiența avută, simt că e nevoie să răspund la o întrebare extrem de importantă: care-i diferența dintre produsele bio și produsele obișnuite, când vine vorba de lapte?

Bineînțeles, asta a fost prima întrebare pe care am pus-o, chiar dinainte să ajungem la vreo fermă. Răspunsul e extrem de simplu: diferența constă în hrana care le este dată vacilor. Practic, laptele bio este acel lapte provenit de la vaci hrănite cu produse netratate chimic, fără intervenții genetice, dar și verificate de un organism autorizat. Adică fermierii care au culturi de porumb și lucernă folosesc doar îngrășăminte naturale pentru a le ajuta să crească. Fiecare fermă trebuie să treacă un test înainte să fie acceptată ca distribuitor de lapte bio și abia după ce primește certificatul din urma testului verifică Napolact dacă laptele produs de acele ferme se potrivește cerințelor impuse de ei.

Iar cerințele sunt, în principiu, stabilite în funcție de nivelul de grăsime din lapte. Napolact cere 3,7% grăsime în lapte. Nu știu cât de complicat e să obții scorul acesta sau dacă fermierul trebuie să facă ceva în mod special ca laptele dat de vacile lui să se încadreze. Cert este că Napolact verifică laptele atât atunci când îl colectează (nu doar dacă îndeplinește standardul de grăsime, ci și dacă îndeplinește alte cerințe de calitate și curățenie) și-l mai verifică o dată când ajunge la fabrică. Au spus că nu-și permit să riște ca într-o cisternă să se strice laptele pe drum (din diverse motive) și să-l bage automat în producție ca să strice tot lotul de produse. Pentru siguranță, e mai bine să verifice de cât mai multe ori calitatea laptelui.

Cum a fost la cele două ferme

În prima fermă, cea care producea mult lapte, aproape totul se făcea automat. Oamenii aveau aproximativ 450 de vaci care stăteau în grajduri în care aveau pregătită mereu mâncarea sub nas, aveau muzică (care pornea fix la aceeași oră în fiecare zi și fix cu aceeași melodie de Richard Clayderman. Muzica le ajuta să fie relaxate și să mențină producția de lapte constantă), aveau un aparat de scărpinat în grajd, erau mulse cu aparate automate, iar fermierii făceau tot posibilul pentru a le determina să producă lapte cât mai mult (dându-le un anumit tip de hrană într-o anumită perioadă a anului, spre exemplu). Mai spuneau că cea mai mare producție de lapte pe care au primit-o a fost de la o văcuță care le-a dat 54 de litri de lapte într-o zi.

La ce de-a doua fermă, cea care era aflată mai la început, vacile plecau singure la păscut și se întorceau tot singure. Spre deosebire de prima fermă, aici vacile făceau foarte multă mișcare (mergeau vreo 4 – 5 kilometri până la pajiștea pe care pășteau zilnic), erau într-un număr mult mai mic decât în primul caz, iar totul se desfășura natural, așa cum probabil am văzut mulți dintre noi la bunici, la țară. Aici mulsul se făcea manual, o dată dimineața și o dată seara. Ferma e susținută de familia Abrudan, doi oameni care au muncit în Londra pentru aproximativ 10 ani, apoi s-au întors în țară ca să înceapă această mică afacere care, din punctul meu de vedere, este una dintre cele mai relaxante activități pe care le-ai putea face.

 

Lasă un comentariu

14 comentarii

  • Olga Abrudan 23 Iun 2015, ora 18:06

    O precizare in legatura cu ferma din Marisel, judetul Cluj: echipa de bloggeri a vizitat doar tabara noastra de vara, unde nu este electricitate, intr-adevar. Apa insa avem destula. In grajdurile de acasa, de la Marisel, este si curent electric.

    • Cristian Florea 23 Iun 2015, ora 18:07

      Mulţumesc pentru completare!

  • Shorin 23 Iun 2015, ora 23:46

    Este amuzant ca laptele bio se numeste lapte bio doar la oras. In zonele in care inca se mai produce in mod natural, se numeste doar lapte.
    Ca si mancarea chinezeasca, in China se numeste doar mancare :)

    • Cristian Florea 24 Iun 2015, ora 16:00

      Da, bună completare. :D

  • Lidia 25 Iun 2015, ora 00:35

    Normal ca alimentele proaspete, cumparate direct de la sursa, inglobeaza un adevarat izvor de sanatate, pe care cu greu il identificam pe vitrinele marilor magazine. Mizez adesea pe produsele bio de pe raft, insa citesc in prealabil etichetele cu ingrediente pentru a ma asigura de autenticitatea lor.

    • Cristian Florea 25 Iun 2015, ora 11:20

      Eu, spre rușinea mea, n-am răbdare să citesc etichetele. :)) Dar mă tratez. :D

  • raluca 24 Feb 2016, ora 14:01

    Oare smantana bio exista?

    • Cristian Florea 24 Feb 2016, ora 14:31

      Da, există. Și principiul de fabricare e același. :D

  • Elvira 25 Apr 2016, ora 19:15

    sa inteleg ca asta este reclama la Napolact ? cate concentrate pentru lapte manaca vacile alea ca sa iti dea 54 de litrii pe zi? Si eu am vaci ,dar vacile mele mananca numai iarba de pe pasune vara(pasune care nu este tratata sau stropita cu nimic, numai cu ploaia care cade din cer ) si iarna lucerna, matura .Asta inseamna lapte bio . 100% natural . Vacile de la fermele mari sunt exploatate la maxim. Ati intrebat de curiozitate cati ani tin vacile alea? De cate ori le mulg pe zi?Ce se intampla cu viteii pe care ii fata ,in special cu taurasii? Nu cred ca a-ti fost interesati de aceste aspecte. Va invit sa mai dati o tura pe la marea ferma” bio” si sa intrebati si aceste lucruri,cu toate ca nu va vor spune mare lucru … Tot respectul pentru familia Abrudan.

    • Cristian Florea 26 Apr 2016, ora 08:24

      Când vine vorba de numărul de litri de lapte, diferența constă în rasa vacii. Sunt unele vaci care dau mai mult lapte decât altele, pentru că rasa lor le permite. Iar 54 de litri de lapte am zis că-i maximul, nu că atât iau zilnic. :)

  • Elvira 27 Apr 2016, ora 12:12

    citez :”Mai spuneau că cea mai mare producție de lapte pe care au primit-o a fost de la o văcuță care le-a dat 54 de litri de lapte într-o zi.” Cunosc foarte bine rasele de vaci . Am vaci Holstein , care crescute in sistem natural imi dau 35 de litri de lapte pe zi, din doua mulsori(dimineata si seara), despre ce vorbim?. cu riscul de a ma repeta pentru ca am impresia ca nu am fost inteleasa , spuneam doar ca vacile acelea ca sa ti dea mult lapte sunt hranite cu o anumita mancare, respectiv concentrate pentru lapte ,pe langa hrana propriuzisa, si sunt mulse de trei ori pe zi . Pentru cunostiita ta sunt vaci care dau si peste 60 de litri pe zi daca este calculata cantitatea totala de lapte luata de la o vaca pe lactatie si impartita la numarul de zile de lactatie. Calculul facandu-se din a treia zi de lactatie(pentru ca ,colastranu se consuma ) si pana la aproximativ noua luni..in general vaca se lasa din muls din luna a opta, dar sunt vaci cu productii ridicate de lapte care se mulg pana aproape de ziua fatarii(lucru neindicat din punc de vedere medical).

  • dan 19 Mai 2016, ora 10:02

    Draga Elvira n-ai inteles! Cristian Florea traieste din postarile pe propriul blogg. Ai sa fi surprinsa cati oameni traiesc binisor din nimic adica, din spus povesti pe net si pentru care sunt platiti. Asa cum scrie si in articol, au zburat mai multi blooggeri la Cluj Napoca. Dar ce, crezi ca sunt la gradinita si fac vizita la ferma sa vada de unde vine laptele din bidoanele vandute la supermarket? Nu. Au fost platiti de companie sa faca reclama, sa faca comentarii, sa dea like-uri etc. Adica sa manipuleze putin netul intr-o incercare de reclama frumos disimulata intr-o poveste pentru fraieri. Evident ca laptele ala nu e bio. Doar eticheta este. Ar fi interesant sa se faca cateva analize ca la Hexipharma
    Atunci sa te iei cu mainile de cap cand vezi rezultatele.

    • Cristian Florea 19 Mai 2016, ora 10:28

      Să știi că ți-am aprobat comentariul doar pentru că a avut curaj să-ți scrii numele și să lași o adresă validă de mail. E ușor să spui că știi tu sigur că laptele de la raft nu e bio. Dar abia când o să-mi demonstrezi lucrul acesta o să-l cred. Până atunci, continuă să faci presupuneri, că la asta ne pricepem cu toții.

      • Nicola Marius 14 Iul 2016, ora 09:35

        Dar atunci , demonstrati dvs ca laptele acela este bio!!! Si ma refer la probe concrete si nu vorbe pe un blog. Doar din niste comentarii si povesti cu vizite la ferme si chestii din astea , nici eu nu cred!