Mobile Advertising Congress: cum arată utilizatorul de smartphone din zilele noastre

Zilele trecute, în Bucureşti, a fost Mobile Advertising Congress, unul dintre cele mai importante evenimente de profil din Europa de Sud-Est. Eu n-am participat, dar a fost Andra şi cum n-avea un blog pe care să publice concluziile, l-am pus la bătaie pe-al meu. Ce-a ieşit se poate vedea mai jos. Sunt nişte lucruri chiar utile.

Am avut ocazia de a merge la un eveniment, Mobile Advertising Congress, organizat de Conference Arena. Elegant, serios, cu speakeri care au venit să vorbească despre noile tendințe în advertisingul pe mobil, de la noi modalități de plată pe mobil, până la cum arată noul consumator din secolul 21.

Aș vrea să punctez câteva subiecte care au fost abordate în cadrul conferinței și as vrea să vorbesc despre fiecare în parte.

1. Mobile payments

Am aflat despre istoria plăților de pe mobil și am fost surprinsă să aflu cât de mult a evoluat tehnologia. În momentul de față, prin diferite aplicaţii poți plăti facturi, la casă la magazin, sau pur și simplu poți face transferuri doar apăsând câteva butoane.

2. SMS Marketing

mobile advertising congressCătălin Ciurezu, de la Mediapost Hit Mail, ne-a vorbit despre marketing-ul prin SMS și impactul pe care acesta îl poate avea asupra creșterii vânzărilor. Iar pentru ca această modalitate să funcționeze, trebuie să nu uităm câteva aspecte:

• Baze de date – ele reprezintă partea cea mai importantă parte a marketingului prin SMS. Acestea trebuie să fie la zi, cu informații amănunțite despre publicul nostru țintă;

• Locație – este foarte important să includem o locație în mesaj. Prin exemple ca magazinul Miniprix, Cătălin ne-a demonstrat că SMS marketing-ul este foarte bun pentru a mobiliza oamenii și a crește vânzările pe durată scurtă;

• Trebuie să testăm mesajul pentru a ne da seama care mesaje funcționează mai bine grupului nostru țintă;

• Link-urile sunt utile – deoarece motivează oamenii să intre pe internet și să afle mai multe despre ofertele pe care le oferim;

• Targetare LBS (Location Based Service) – opțiunea de a viza oamenii care sunt în proximitatea magazinului tău, creând mesaje și oferte personalizate pentru aceștia.

3. Un alt subiect abordat a fost acela de Mobile Marketing în general și câteva tips&tricks de care ar trebui să ținem cont atunci când ne hotărâm să investim în asta. Am aflat de la Dan Virtopeanu (Managing Partner la Breeze Mobile), că în momentul de față există în România 14,4 miliane de utilizatori activi de internet pe mobil, iar 3 milioane de români vorbesc zilnic la telefon.

Lucruri de ținut minte:

Mobile context – depinde foarte mult de contextul în care se face advertising pe mobil (brandul, produsul, perioada anului etc);

Adaugă valoare pentru client – orice aplicație ai încerca să faci, ea trebuie să fie relevantă și folositoare pentru consumator;

Sales Driven – întotdeauna rezultatul final pe care ar trebui să-l avem în vedere este creșterea vânzărilor, iar toate acțiunile noastre de advertising trebuie îndreptate în acea direcție;

Dose measurement – totuși, trebuie să găsim o balanță între valoarea adăugată a ceea ce oferim noi și cât de mult încercăm să vindem prin aplicația respectivă.

Ultimul speaker este unul dintre cei care mi-au captivat cel mai mult atenția. Teodora Migdalovici, Ambasador Cannes Lions, ne-a vorbit despre schimbările la nivel de comportament ale consumatorului. A început prin a ne spune că atenția omului este critică, dacă în anul 2008 puteam fi atenți 12 de secunde la o reclamă, în 2013 mai acordăm doar 8 secunde. Și cum a zis și ea chiar și un pește aurit poate fi atent mai mult timp, adică 9 secunde.

Uite cam cum arată utilizatorul de smartphone din zilele noastre:

Explore first, buy later – nimeni nu se mai grăbește să cumpere din prima. Toți vor mai întâi să afle mai multe, să vadă dacă le place, dacă merită investiția etc. De aceea advertisingul trebuie să depășească limitele creativității pe care noi singuri le impunem;

Your wish is my command – trebuie să începem să gândim cât mai customer-oriented, orice activitate să îl aibă pe consumator în prim plan;

I want it all & I want it now – dacă mai demult clientul trebuia să aleagă 2 din 3 (good, fast, cheap), acum agențiile trebuie să se ocupe să le acopere pe toate, să încerce să distreze cosumatorul cum trebui, rapid și fără prea multe costuri;

Glorifying lazyness – consumatorul modern merge pe principiul: „Can’t reach it, don’t need it” sau „If it is not in the first page of Google, it doesn’t exist”;

Personal time is widely flexible. Every second counts – Atât la ei, cât și la agenții.

O să las aici câteva dintre studiile de caz pe care le-am vizionat la conferință. Chiar sunt exemple de cum publicitatea a evoluat din a încerca să vândă omului, în a-l distra și apropia de brand. Sunt sigură că avem ce învăța de le ele. Sper să vă placă și vouă!

Coca-Cola – The Happy ID

The Social Swipe (pentru ONG-uri care își doresc inovație în a strânge fonduri)

Pay Per Laugh (asta este una dintre preferatele mele)

The Protection Ad – Nivea

Mercedes Benz Take The Wheel (Exemplu de cum au reușit să obțina vizibilitate într-o manieră inedită)

Virgin – Game of phones

GranataPet – Check in

Restul studiilor de caz nu le-am găsit pe internet, din păcate.

În concluzie, a fost un eveniment interesant, însă cu câteva lucruri care ar fi putut fi îmbunătățite. Am auzit câteva expresii noi, cum ar fi: „a impacta” (pe care am tot auzit-o în ultima vreme) și, cea mai tare, „a browsa”. Ce mi-ar fi plăcut mie mai mult (că eu-s așa, mai critică puțin), este să fi auzit mai multe întrebări din partea publicului, în special la unii speakeri unde nu a existat nici o întrebare. Iar din partea speakerilor, să vină cu mai multe studii de caz și mai relevante (adică recente), poate și o mică analiză a acestora și niște concluzii de la fiecare în parte. Totuși, la nivel de organizare, a fost foarte bine. S-a întârziat la început, însă s-a și recuperat, ceea ce e bine.