I-am întrebat pe cei de la RATB de unde provin numerele liniilor mijloacelor de transport. Asta mi-au răspuns

Unul dintre motivele pentru care îmi place atât de mult ce se întâmplă cu casastiti.ro e că sunt o fire tare curioasă și simt că fiecare zi în care public acolo o informație e o zi câștigată, atât pentru mine, cât și pentru cei care urmăresc proiectul, pentru  că fiecare dintre noi are de învățat câte ceva.

Fiind curios, îmi pun tot felul de întrebări, unele normale, altele mai fără sens, dar pentru fiecare întrebare încerc să găsesc un răspuns. Așa e și cu numerele liniilor RATB. M-am întrebat într-o zi cum aleg ei numerele alea și de ce sunt așa și nu altfel, motiv pentru care m-am gândit să le dau un mail și să-i întreb. Nu mă așteptam la un răspuns, iar când acesta a venit, nu mă așteptam ca răspunsul să vină atât de repede.

Le-am scris acum 3 zile, doar că nu am reușit să fiu foarte coerent, iar răspunsul lor a venit la o zi distanță și era tot o întrebare: La ce numere vă referiți? Numărul de inventar, numărul (indicativul) de linie sau numarul de înmatriculare?

Mă simțeam ca la un test grilă la care trebuia să aleg varianta A, B sau C. Am ales varianta B, spunându-le că sunt curios cum aleg indicativele liniilor, iar răspunsul lor arată cam așa:

Ca principiu:

Numerele de la 1 la 59 sunt alocate tramvaielor.
Numerele de la 60 pana la 99 sunt alocate troleibuzelor.
Numerele de la 100 pana la 399 sunt alocate liniilor urbane de autobuz.
Numerele intre 400 si 499 sunt alocate traseelor preorasenesti.
Numerele intre 600 si 699 sunt alocate traseelor de autobuz temporare/naveta. (de regula, infiintate pentru a inlocui o linie de tramvai).
Numerele intre 700 si 799 sunt alocate liniilor expres.

In general, indicativele de linie au fost mostenite de-a lungul timpului, fiecare linie cunoscand modificari in functie de evolutia retelei, de modul cum aceasta s-a dezvoltat si de cererea inregistrata intr-o zona sau alta. Unele linii au disparut, din cauza modificarii cererii pentru un tip de transport sau altul. In astfel de cazuri, indicativul se pastreaza in evidenta RATB si, in cazul reinfiintarii, in aceeasi zona sau in alta, linia poate primi indicativul pastrat ca rezerva.

Ideal ar fi ca liniile dintr-o zona sa aiba indicative apropiate, ca succesiune, insa acest lucru este greu de realizat, intrucat Bucurestiul s-a dezvoltat si se dezvolta inca intr-un ritm alert, iar modificarile in reteaua de transport deservita de RATB sunt din ce in ce mai dese. Ne asteptam in continuare la aceste modificari, avand in vedere extinderea retelei de metrou.

Practic, nu e cine știe ce filozofie în spatele acelor numere, dar măcar acum știu, în mare, despre ce-i vorba. Și-am mai învățat un lucru cu ocazia asta: niciodată n-o să mai evit să pun o întrebare crezând că n-o să mă bage nimeni în seamă. De la RATB chiar nu mă așteptam să primesc răspuns, dar se pare că sunt destul de rapizi și că mi-au și lămurit nedumerirea. ?

Lasă un comentariu

14 comentarii

  • bogdanul 28 Apr 2016, ora 11:24

    Informația este prezentă și pe wikipedia, cu mici ezitări, probabil nu a mai fost actualizată de ceva vreme. #casastii :D

    În zilele noastre feedback-ul este un lucru deosebit de important pe care RATB pare să-l fi înțeles. În general dacă nu ți se răspunde în 7 – 8 zile, aștepți și speri înzadar. Metrorex, Registrul Auto Român și altele mi-au confirmat-o.

    • Cristian Florea 28 Apr 2016, ora 11:40

      Informațiile despre împărțeala numerelor știu că o mai găseam și în alte părți, dar felul în care aleg numerele liniilor n-o știam. Și acum am aflat că e vorba de numere moștenite din 1871 (când au apărut primele tramvaie în București) încoace și că nu e cine știe ce filozofie în spate. :D

  • ITsb 28 Apr 2016, ora 11:54

    E bine să îți pui întrebări din când în când. Eu m-am întrebat în urmă cu câteva săptămâni, de exemplu, de ce este înclinat cursorul mouse-ului; l-am întrebat pe Google :)) și am aflat că și alții s-au întrebat același lucru în trecut și chiar au răspuns la această întrebare!

  • Sorina 28 Apr 2016, ora 13:15

    Am avut si eu surpriza sa constat ca cei de la RATB raspund defapt neasteptat de frumos si ok atunci cand le-am scris ceva suparari si posibile solutii cu privire la aglomeratia din anumite linii de autobuze.

    • Cristian Florea 28 Apr 2016, ora 13:24

      Da, da, și eu am fost uimit. Mă bucur să aflu că răspund și la probelme tot atât de rapid.

      • Sorina 8 Sep 2016, ora 11:17

        Rectific, m-am suparat pe ei. Mi-au busit de tot platile de pe cardul ratb incat validatorul imi spunea ca am doar 80 de bani pe card, cand defapt eu trebuia sa am 47 de lei. In concluzie incerc sa rezolv problema si mi-o fac p-aia clasica in care ma trimit dintr-o parte in alta. Cei 47 sunt compusi dintr-o plata de 40 pe care nu reusesc sa o activez la validator si 7 lei care au disparut in momentul in care am incercat sa mai incarc de proba inca 2 lei. Asa.. ca sa stiti…

  • Cezar Firicel 29 Apr 2016, ora 09:27

    nu stiam despre asta, insa azi dimineata am aflat ceva nou. Daca ai rezervor pe benzina, pompa de motorina nu va intra. Viceversa nu e valabil. #casastii :)

    • Cristian Florea 29 Apr 2016, ora 10:22

      A, da? Nu știam asta. Mersi! :D

  • Eugen 29 Apr 2016, ora 16:32

    Asta chiar nu o stiam. Si eu m-am intrebat cu aleg astia numerele si de ce le schimba. Credeti ca la o reclamatie vor raspunde la fel de rapid? Ca azi am stat in statie de m-am plictisit. Am gasit la ei pe site orarul, care este departe de realitate!

    • Cristian Florea 3 Mai 2016, ora 08:26

      S-ar putea să răspundă și la reclamații. Poți încerca. :D

  • Talas Ionela 15 Noi 2016, ora 10:40

    Foarte interesant proiectul tău! Felicitări!
    Așteptând în aceasta dimineață autobuzul (nu în București ci într-un oraș din Belgia) m-a lovit și pe mine aceasta curiozitate legata de alegerea indicativelor de linie. M-am lămurit în legătură cu tara noastră, însă nu știu dacă e aceeași metoda de alegere și în Belgia. Pana la un răspuns celor de la compania de transport, voi răscoli google-ul. :))
    Mult succes! Salutari din Belgia! ☺

    • Cristian Florea 15 Noi 2016, ora 13:21

      Când îți răspund cei de la compania de transport, te rog să-mi spui și mie ce ți-au zis. Chiar sunt curios. :D

      Mulțumesc!