1 din 10 români suferă de diabet [infografic]
Hai să ajutăm și noi părinții copiilor bolnavi de cancer
Social Media (în general) și Facebook (în particular) îți oferă un miraj, mai ales dacă ești la început de drum. Faptul că poți intra gratuit în această lume îți dă impresia că tot la fel de gratuit este și să ajungi la o mulțime de fani. În realitate, nu e chiar așa. Nu există fani care să stea cu sufletul la gură și să aștepte ca brandul tău să-și facă apariția pe rețelele sociale.
Iar dacă nu ești un love brand (sau un hate brand :D), n-o să te caute nimeni pe Facebook din proprie inițiativă, așa că trebuie să găsești metode alternative de a le spune clienților tăi (sau potențialilor clienți) că ești prezent pe Facebook și că te pot urmări ca să vadă ce mai ai de spus.
Cea mai bună metodă de a-ți crește pagina de Facebook este prin conținut de calitate. În social media, ca în majoritatea industriilor, se aplică foarte bine regula 80 – 20. Adică din totalul postărilor tale pe Facebook dintr-o săptămână, ideal ar fi ca doar 20% să fie despre tine și despre brandul tău. Restul postărilor pot fi despre lucruri care au legătură cu industria în care activezi, dar ideal ar fi să încerci să nu-ți faci reclamă prin intermediul acelor statusuri, că nimeni nu vrea să dea like unei pagini care vorbește doar despre sine.
Pentru că ești în curtea lui Facebook și el e cel care face regulile, trebuie să ai în vedere faptul că oricât de bun ar fi conținutul pe care-l faci, el n-o să ajungă la un public numeros fără să-l ajuți și cu câteva investiții. Și aici revenim la partea aia cu mirajul din social media: deși e gratuit să-ți faci o pagină pe Facebook, nu e gratuit să ajungi la publicul care te interesează.
Iar pentru că vor să fenteze aceste investiții, încă mai sunt branduri care, pentru a-și mări baza de fani, apelează la concursuri de tipul like & share. Vorbim despre acele concursuri în care o pagină își invită fanii și prietenii lor să dea like unei postări de concurs (sau paginii, pentru cei care nu au făcut-o deja), apoi să dea share acelui concurs pentru a se înscrie pe o listă și pentru a putea câștiga un anumit premiu.
Acest tip de concurs e greșit din mai multe puncte de vedere, așa că m-am gândit să notez aici 3 dintre ele. :D
1. E împotriva regulamentului Facebook
Citez din Facebook Pages Terms:
Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and „tag your friends in this post to enter” are not permitted).
Deci ai voie să faci concursuri pe paginile de Facebook, dar nu ai voie să te folosești de timeline-urile oamenilor pentru a face rost de înscrieri în competiție. Așa cum poți vedea mai sus, sunt interzise și concursurile cu „dă tag unui prieten pentru a te înscrie în concurs”.
Bineînțeles, Facebook nu poate scana toate concursurile din lume ca să-și dea seama cine încalcă regulamentul, dar poate într-o zi cineva va raporta concursul tău către Facebook și riști să-ți fie oprit concursul sau să-ți fie închisă pagina. Facebook nu stă la discuții când are de luat o decizie de genul ăsta. Amintește-ți că ești în curtea lui și el stabilește regulile.
2. Publicul tău nu-i acolo
Indiferent de industria în care activezi, să știi că publicul care participă la concursurile cu like & share nu e reprezentat de oameni interesați de produsele sau serviciile tale, ci sunt așa-zișii concursomani. Adică persoane care tot ce fac atunci când deschid Facebook-ul este să dea cât mai multe like-uri și share-uri la concursurile de acest gen. Ei nu vor mai interacționa niciodată cu pagina ta, că nu le pasă de tine. Ei doar participă la cât mai multe concursuri, în speranța că la un moment dat vor câștiga ceva. Poți arunca o privire peste profielele lor și-ai să vezi că toate postările de-acolo sunt share-uri de la concursurile altora.
Publicul tău sigur nu e printre concursomani, așa că premiile pe care le oferi s-ar putea să fie date degeaba. Poate concursul îți va crește numărul de like-urie ale paginii, dar sunt foarte slabe șansele ca cei care dau like să mai interacționeze vreodată cu ce faci tu acolo.
3. Nu e profesionist
Mi s-a întâmplat să discut cu oameni care susțineau că se străduiesc să facă un conținut cât mai bun pe paginile de brand de care se ocupă, iar când îi întrebam dacă au făcut concursuri, îmi ziceau „Știi tu, cum face toată lumea, concursuri cu like & share”. „Trebuie să dăm ceva comunității”, mai adăugau ei ei. Problema e că nu dai nimic comunității cu un astfel de concurs și am explicat la punctul 2 de ce.
Dacă tot vrei să faci conținut profesionist, fă și un concurs profesionist. Nu te gândi la câte like-uri câștigi în urma concursului, ci gândește-te la beneficiul pe care i-l aduci celui care va câștiga premiul pe care îl oferi. Dacă cel care câștigă premiul chiar face parte din comunitatea ta și e interesat de produsele tale, cu un concurs potrivit îl poți transforma într-un ambasador de brand, fără să te străduiești foarte tare.
Când faci un concurs pe Facebook, încearcă să obții avantaje care te ajută la ceva. Like-urile și share-urile venite de la concursomani nu te ajută la nimic.
Spre exemplu, poți apela la ajutorul comunității ca să găsești un nume nou de produs. Sau poți face brainstorming împreună cu comunitatea pentru o campanie nouă. Sau le poți cere feedback pentru o fotografie sau o direcție de brand. Găsești zeci sau sute de metode prin intermediul cărora poți răsplăti comunitatea și în același timp să obții și tu niște beneficii în urma acestui lucru. Beneficiile pe care le obții tu pot fi fie la nivel de idei (dacă-ți provoci comunitatea să vină cu idei într-o anumită direcție), fie pur și simplu la nivel de cunoaștere mai bună a publicului. E un fel de sondaj în rândul consumatorilor, dacă vrei. Dacă le ceri părerea despre ceva, iar faptul că-și scriu părerea în comentarii reprezintă înscrierea într-un concurs, vei avea două avantaje din urma acelui concurs: 1. îți răsplătești comunitatea și 2. o înțelegi mai bine, știi ce așteptări au de la tine și îți adaptezi comunicarea pentru mai departe.
Recomandarea mea ar fi ca data viitoare când te hotărăști să faci un concurs, să te gândești dincolo de simplul like & share. Încearcă să oferi premii comunității, nu concursomanilor și să obții alt gen de beneficii de pe urma unui concurs, nu niște like-uri și share-uri forțate.
Iar dacă ai nevoie de ajutor pentru managementul paginilor și concursurilor din social media, să știi că noi, la Kooperativa 2.0, ne pricepem foarte bine la asta. Putem discuta mai multe pe mail, la office@kooperativa.ro.
Vrei să primești în fiecare săptămână un e-mail cu noutățile din social media? Abonează-te la newsletter dând click aici.
8 Comments
Mai e de adaugat o mica precizare si anume faptul ca acei „concursomani” au conturi speciale doar pt asa ceva, o foarte mare parte dintre ei. :)
Dap. :D Mulțumesc de completare!
Sunt total de acord, desi am facut si eu astfel de concursuri!
Intr-adevar, acele likeuri de la concursomani, acele interactiuni cu ei doar la un concurs…nu ajuta cu absolut nimic, asa ca punctul 2 m-a atins cel mai mult! In sensul ca intr-adevar, publicul meu nu e acolo, comunitatea mea nu sunt ei. Se poate ca din 100 de oameni care vad concursul si se inscriu, 5 sa ramana cu tine. Insa e prea putin.
Sa nu mai spun ca am organizat un concurs pe o retea sociala cu un premiu cumparat din banii nostri – deloc ieftin, sincer…tipa il vindea!!! Pe OLX! Iti vine sa crezi?!?!?!?!
Din păcate, asta-i realitatea. Se întâmplă în special pentru că e foarte ușor să intre în concurs. Și o face fie că are nevoie de premiu, fie că nu.
Mulțumesc pentru comentariu și pentru confirmarea celor spuse mai sus!
Sunt total de acod cu ce ai spus insa daca nu soliciti un „like” sau „share” cum poti face ca poastarea ta sa ajunga la un numar mai mare de urmaritor in conditiile in care facebook-ul a scazut si mai mult gradul de vizibilitate al postarilor :( Chiar si cu promovari platite (ma refer la sume moderate) impactul tot e destul de mic si nu ajungi nici macar la cititorii tai.
Ideal ar fi să încerci să generezi un conținut atât de bun, încât să primească like-uri și share-uri fără să ceri tu asta. Bineînțeles, e foarte ușor de zis acest lucru, dar e foarte greu de făcut. Oricum, cel mai bine ar fi să nu te bazezi pe comunitatea de pe Facebook și să încerci mai degrabă să-ți construiești o comunitate activă în mediile proprii (pe site, newsletter etc.).
In afara de faptul ca pot fi raportate aceste concursuri, in care se cere distribuirea si tag’uirea prietenilor, legal ce poate fi facut? Deoarece sunt pagini care fac aceste concursuri doar pentru like si fallow dar nu dau nici’un premiu, adica pacalesc oamenii.
Din păcate, din punct de vedere legal nu știu să-ți spun ce poate fi făcut. ☹️