3 motive pentru care nu e bine să faci concursuri cu Like & Share pe Facebook

Social Media (în general) și Facebook (în particular) îți oferă un miraj, mai ales dacă ești la început de drum. Faptul că poți intra gratuit în această lume îți dă impresia că tot la fel de gratuit este și să ajungi la o mulțime de fani. În realitate, nu e chiar așa. Nu există fani care să stea cu sufletul la gură și să aștepte ca brandul tău să-și facă apariția pe rețelele sociale.

Iar dacă nu ești un love brand (sau un hate brand :D), n-o să te caute nimeni pe Facebook din proprie inițiativă, așa că trebuie să găsești metode alternative de a le spune clienților tăi (sau potențialilor clienți) că ești prezent pe Facebook și că te pot urmări ca să vadă ce mai ai de spus.

Cea mai bună metodă de a-ți crește pagina de Facebook este prin conținut de calitate. În social media, ca în majoritatea industriilor, se aplică foarte bine regula 80 – 20. Adică din totalul postărilor tale pe Facebook dintr-o săptămână, ideal ar fi ca doar 20% să fie despre tine și despre brandul tău. Restul postărilor pot fi despre lucruri care au legătură cu industria în care activezi, dar ideal ar fi să încerci să nu-ți faci reclamă prin intermediul acelor statusuri, că nimeni nu vrea să dea like unei pagini care vorbește doar despre sine.

Pentru că ești în curtea lui Facebook și el e cel care face regulile, trebuie să ai în vedere faptul că oricât de bun ar fi conținutul pe care-l faci, el n-o să ajungă la un public numeros fără să-l ajuți și cu câteva investiții. Și aici revenim la partea aia cu mirajul din social media: deși e gratuit să-ți faci o pagină pe Facebook, nu e gratuit să ajungi la publicul care te interesează.

Iar pentru că vor să fenteze aceste investiții, încă mai sunt branduri care, pentru a-și mări baza de fani, apelează la concursuri de tipul like & share. Vorbim despre acele concursuri în care o pagină își invită fanii și prietenii lor să dea like unei postări de concurs (sau paginii, pentru cei care nu au făcut-o deja), apoi să dea share acelui concurs pentru a se înscrie pe o listă și pentru a putea câștiga un anumit premiu.

Acest tip de concurs e greșit din mai multe puncte de vedere, așa că m-am gândit să notez aici 3 dintre ele. :D

1. E împotriva regulamentului Facebook

Citez din Facebook Pages Terms:

Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and „tag your friends in this post to enter” are not permitted).

Deci ai voie să faci concursuri pe paginile de Facebook, dar nu ai voie să te folosești de timeline-urile oamenilor pentru a face rost de înscrieri în competiție. Așa cum poți vedea mai sus, sunt interzise și concursurile cu „dă tag unui prieten pentru a te înscrie în concurs”.

Bineînțeles, Facebook nu poate scana toate concursurile din lume ca să-și dea seama cine încalcă regulamentul, dar poate într-o zi cineva va raporta concursul tău către Facebook și riști să-ți fie oprit concursul sau să-ți fie închisă pagina. Facebook nu stă la discuții când are de luat o decizie de genul ăsta. Amintește-ți că ești în curtea lui și el stabilește regulile.

2. Publicul tău nu-i acolo

Indiferent de industria în care activezi, să știi că publicul care participă la concursurile cu like & share nu e reprezentat de oameni interesați de produsele sau serviciile tale, ci sunt așa-zișii concursomani. Adică persoane care tot ce fac atunci când deschid Facebook-ul este să dea cât mai multe like-uri și share-uri la concursurile de acest gen. Ei nu vor mai interacționa niciodată cu pagina ta, că nu le pasă de tine. Ei doar participă la cât mai multe concursuri, în speranța că la un moment dat vor câștiga ceva. Poți arunca o privire peste profielele lor și-ai să vezi că toate postările de-acolo sunt share-uri de la concursurile altora.

Publicul tău sigur nu e printre concursomani, așa că premiile pe care le oferi s-ar putea să fie date degeaba. Poate concursul îți va crește numărul de like-urie ale paginii, dar sunt foarte slabe șansele ca cei care dau like să mai interacționeze vreodată cu ce faci tu acolo.

3. Nu e profesionist

Mi s-a întâmplat să discut cu oameni care susțineau că se străduiesc să facă un conținut cât mai bun pe paginile de brand de care se ocupă, iar când îi întrebam dacă au făcut concursuri, îmi ziceau „Știi tu, cum face toată lumea, concursuri cu like & share”. „Trebuie să dăm ceva comunității”, mai adăugau ei ei. Problema e că nu dai nimic comunității cu un astfel de concurs și am explicat la punctul 2 de ce.

Dacă tot vrei să faci conținut profesionist, fă și un concurs profesionist. Nu te gândi la câte like-uri câștigi în urma concursului, ci gândește-te la beneficiul pe care i-l aduci celui care va câștiga premiul pe care îl oferi. Dacă cel care câștigă premiul chiar face parte din comunitatea ta și e interesat de produsele tale, cu un concurs potrivit îl poți transforma într-un ambasador de brand, fără să te străduiești foarte tare.

Când faci un concurs pe Facebook, încearcă să obții avantaje care te ajută la ceva. Like-urile și share-urile venite de la concursomani nu te ajută la nimic.

Spre exemplu, poți apela la ajutorul comunității ca să găsești un nume nou de produs. Sau poți face brainstorming împreună cu comunitatea pentru o campanie nouă. Sau le poți cere feedback pentru o fotografie sau o direcție de brand. Găsești zeci sau sute de metode prin intermediul cărora poți răsplăti comunitatea și în același timp să obții și tu niște beneficii în urma acestui lucru. Beneficiile pe care le obții tu pot fi fie la nivel de idei (dacă-ți provoci comunitatea să vină cu idei într-o anumită direcție), fie pur și simplu la nivel de cunoaștere mai bună a publicului. E un fel de sondaj în rândul consumatorilor, dacă vrei. Dacă le ceri părerea despre ceva, iar faptul că-și scriu părerea în comentarii reprezintă înscrierea într-un concurs, vei avea două avantaje din urma acelui concurs: 1. îți răsplătești comunitatea și 2. o înțelegi mai bine, știi ce așteptări au de la tine și îți adaptezi comunicarea pentru mai departe.

Recomandarea mea ar fi ca data viitoare când te hotărăști să faci un concurs, să te gândești dincolo de simplul like & share. Încearcă să oferi premii comunității, nu concursomanilor și să obții alt gen de beneficii de pe urma unui concurs, nu niște like-uri și share-uri forțate.

Iar dacă ai nevoie de ajutor pentru managementul paginilor și concursurilor din social media, să știi că noi, la Kooperativa 2.0, ne pricepem foarte bine la asta. Putem discuta mai multe pe mail, la office@kooperativa.ro.

Tags:
    1. Ionut joi, 16 noiembrie 2017, 12:02
      • Cristian Florea joi, 16 noiembrie 2017, 12:16
    2. Loredana Nechifor marți, 21 noiembrie 2017, 14:31
      • Cristian Florea marți, 21 noiembrie 2017, 16:43

    Adaugă un comentariu