S-au deschis înscrierile la Webstock 2019
O funcție utilă de la Instagram – Multi-Account Login
Acest articol n-o să fie unul cu informații de tip juridic, pentru că nu am expertiză în domeniu. În schimb, pentru că la Kooperativa 2.0 am coordonat peste 200 de campanii cu influenceri, dar și pentru că, la rândul meu, am fost implicat ca blogger în mai bine de 150 de campanii de promovare în ultimii ani, m-am gândit să fac o listă de lucruri pe care ar fi bine să le menționezi într-un contract pe care-l faci cu un influencer în cazul în care decizi că e cazul să-ți promoveze produsul sau serviciul.
Recomandările le vor fi utile în special celor care abia pornesc pe acest drum. Profit de ocazie și ca să amintesc de articolul Cum să faci un brief bun pentru o campanie cu influenceri, care cu siguranță te va ajuta în această colaborare. Așadar, hai să trecem la treabă:
1. Livrabilele
Primul și cel mai important lucru pe care trebuie să-l notezi în contract este legat de ceea ce are influencerul de făcut în cadrul campaniei. Informațiile despre livrabile pot fi de genul:
- un articol pe blogul numeblog.ro despre Numele Brandului / Numele Campaniei;
- distribuirea articolului pe pagina de Facebook https://facebook.com/NumelePaginii;
- menționarea produsului în 3 Insta Stories pe contul https://instagram.com/NumeleContului.
Toate detaliile de mai sus te asigură că ai notat tot ce trebuie să facă influencerul în cadrul campaniei, fără loc de interpretări. Dacă tu scrii clar că trebuie să distribuie articolul pe pagina lui de Facebook cu URL-ul respectiv, eviți situația în care bloggerul dă share articolului doar pe profilul personal, spre exemplu.
2. Cât timp nu vrei să se asocieze cu branduri concurente
Mulți reprezentanți ai companiilor cu care am discutat mi-au spus că problema lor cea mai mare e legată de faptul că astăzi îl plătesc pe influencer ca să vorbească despre compania lor, iar mâine acesta menționează un brand concurent.
Eu, în general, aștept să treacă cel puțin două – trei săptămâni înainte să vorbesc despre un brand concurent, fie că îmi este specificat acest lucru în contract sau nu.
Ca să fii sigur că influencerul nu vorbește a doua zi despre concurență, notează în contract pentru cât timp ar trebui să ai exclusivitate în mediile lui de comunicare, în categoria de produse din care faci parte.
Mare atenție aici: e bine să vrei ca influencerul să nu mai vorbească despre alte branduri timp de 3 luni de zile, dar dacă tu l-ai plătit pentru o singură mențiune într-un Story, el n-o să poată trăi timp de 3 luni din Story-ul făcut pentru tine, așa că ar fi bine să te gândești la perioada de exclusivitate pornind de la ce are de făcut în campania cu brandul tău și la cât de mult se întinde ea.
Dacă influencerul trebuie să te menționeze o singură dată pe canalele proprii, mi se pare de bun simț o perioadă de două – trei săptămâni în care să nu vorbească despre branduri concurente.
3. Detalii legate de promovarea postărilor
Despre eficiența reach-ului organic nu cred că are rost să vorbim foarte mult aici. O să zic pe scurt: dacă alegi să investești într-o campanie cu influenceri, recomand să stabilești din start și un buget de reclame pentru acea campanie, adică un buget pe care influencerii să-l investească în boost post și pe care să-l plătești peste fee-ul cerut de el.
Sunt creatori de conținut care în fee-ul pe care ți-l cer includ automat și un buget de boost, dar tu dacă ai niște obiective de atins, ar fi mai bine să stabiliți împreună un buget pe care să i-l dai separat pentru acest lucru.
Dacă tot ați stabilit împreună un buget în acest sens, ar fi bine să notezi și în contract acest detaliu: faptul că va da un boost post de 50 €, către audiența X, așa cum v-ați înțeles pe mail.
4. Trimiterea rezultatelor campaniei
Dacă faci o campanie cu influenceri și nu o măsori cum trebuie există riscul să nu înțelegi dacă (și la ce) te-a ajutat campania respectivă.
Ok, ai niște statistici publice pe care le poți vedea în urma campaniei (cum ar fi datele despre numărul de Likes sau numărul de Views ale clipurilor), dar s-ar putea să ai nevoie și de statistici private pentru a avea un overview corect asupra campaniei.
Așadar, notează în contract după cât timp de la publicarea materialelor vrei să primești statisticile campaniei, dar și ce statistici dorești de la ei. Pentru a stabili mai ușor ce statistici să ceri, îți recomand acest articol.
În general ar fi bine să ceri statisticile la o săptămână sau două după ce au fost publicate materialele, pentru că știi sigur că e timp destul pentru a se finaliza orice boost sau metodă de promovare, dar și pentru că anumite postări pornesc mai greu (cum e pe LinkedIn, unde postările încep să apară în Feed-urile oamenilor la 2 – 3 zile după ce au fost publicate).
5. Dacă și cât timp te poți folosi de imaginea lui
Dacă vrei să folosești materialele create de influencer pe conturile brandului, e bine să setați din start dacă e ok pentru el să folosești acele materiale, dar și cât timp te poți folosi de imaginea lui în promovare.
Dacă tu vrei să promovezi un clip făcut de un influencer timp de 6 luni de zile, e bine ca el să știe acest lucru, pentru că s-ar putea ca peste 2 luni să lucreze un brand concurent și nu vrea ca în timp ce realizează un video pentru brandul concurent să apară și o reclamă în care apare tot el, dar într-o colaborare cu tine.
Nu e bine nici pentru el, nici pentru tine, nici pentru brandul concurent, așa că cel mai bine ar fi să setezi din start ce vei face tu cu materialele generate în urma colaborării voastre și cât timp te vei folosi de ele.
Pentru mai multe recomandări legate de campaniile cu bloggeri și influenceri, îți recomand și Decalogul campaniilor cu bloggeri.
2 Comments
Excelent articolul, multumesc mult pentru sfaturi.
Mă bucur să aud asta. Mulțumesc!