
10 avantaje în a deține un iPhone

10 dezavantaje în a deține un iPhone
Săptămâna trecută am avut ocazia de a vizita o fabrică de plăcuțe de frână, așa că am văzut cum se construiesc acestea și de câtă inovație este nevoie pentru a ajuta la o frânare fără greș a mașinilor noastre.
Invitația la fabrică a venit din partea celor de la TMD Friction, lideri globali în ceea ce privește tehnologia de frânzare, o companie care produce plăcuțe de frână sub nume ca Textar, Mintex și Pagid.
TMD Friction are în România o fabrică aflată la Caransebeș, unde se produc anual peste 20 de milioane de plăcuțe de frână, care ajung ulterior pe mașinile din toată lumea. Ei au atât colaborări directe cu companii mari din industria de automobile (realizând plăcuțe cu care sunt echipate mașinile care ies de pe poarta fabricii), cât și produse care se vând în piața aftermarket.
Deși plăcuța de frână pare o piesă aparent simplă, am fost uimit să aflu că dezvoltarea și testarea unui tip nou de plăcuțe poate dura între 6 luni și 2 ani de zile înainte să poată fi folosită pe mașini, pentru că sunt atât de multe variabile de luat în calcul, încât trebuie să fii sigur că totul e perfect înainte să lansezi plăcuțele în piață.
În fabrica din Caransebeș, punctul 0 al realizării plăcuțelor de frână pleacă de la metalul pe care se va lipi mixul de fricțiune. Este o plăcuță specială, tăiată deja corespunzător cerințelor fiecărei mașini, care ajunge la Caransebeș de la o fabrică din străinătate. Iar ea arată cam așa:

Pe această plăcuță se vor lipi: pe o parte materialul de fricțiune, iar pe cealaltă parte vor sta diverse accesorii (o să vezi mai jos), așa că are nevoie de aderență. Pentru a fi aderentă, este sablată la diferite grade de rugozitate, iar ea ajunge să arate așa (pe ambele părți):

Pe partea pe care va fi pus materialul de fricțiune se adaugă un adeziv, iar în urma aplicării acelui adeziv, plăcuța arată așa:

Ajungem la pasul adăugării materialului de fricțiune. El e cel mai important în procesul de frânare, pentru că e cel care întâlnește discurile de frână și care, practic, ajută la frânarea mașinii.
Materialul de fricțiune arată inițial ca un praf și este făcut dintr-un mix de elemente. Pentru anumite plăcuțe de frână, pot fi chiar și 43 de elemente incluse.
Un lucru interesant legat de materialul de fricțiune e că rețeta materialui e diferită în funcție de modelul mașinii pe care va fi folosită (de-aia și dezvoltarea lui necesită mult timp de studiu), iar mixurile sunt dezvoltate de una dintre fabricile TMD Friction din Germania, care le trimite apoi în fabricile din toată lumea.
Mixul acesta ajunge în fabrici sub forma unui praf, care prelucrat la temperaturi foarte ridicate ajunge să fie dur și să contribuie la frânarea mașinilor. În imaginile de mai jos poți vedea cum arată praful, dar și cum arată plăcuța de frână după ce a fost adăugat mixul de fricțiune pe ea.
După ce a fost adăugat materialul de fricțiune, plăcuțele intră într-un cuptor imens care fixează acest material și care oferă o rezistență mai bună întregului ansamblu. În urma tratării la căldură, se schimbă și nuanța plăcuței, ca în fotografia de mai jos.

Ulterior, cu ajutorul unor discuri speciale (pe care le poți vedea mai jos), se face forma finală a materialului de fricțiune, adică se fac așa-zisele muchii de tranziție. Procesul se numește frezare.


Acum plăcuța e aproape gata. Pasul final este cel de vopsire și accesorizare a părții din spate a plăcuței, care diferă de la un model la altul. În exemplul plăcuței de mai sus, accesorizarea aduce următoarele modificări:
Iar dacă vrei să vezi toți pașii într-o singură fotografie, cam așa ar arăta:

Ca un fun fact, înainte de încheiere, printe testele pe care le fac cei de la TMD Friction în laborator la plăcuțele lor de frână, sunt și teste la temperaturi extreme, de la -40°C, la +800°C. Asta și pentru că mașinile foarte performante (gen Bugatti) ajung să încălzească plăcuțele de frână chiar și până la 800°C când frânează.
Cât despre Textar, unul dintre brandurile despre care spuneam la început că face parte din portofoliul TMD Friction, el creează plăcuțe de frână de peste 130 de ani. Poți identifica mai jos câteva dintre modelele la frânarea cărora contribuie. 👇🏻

În final țin să le mulțumesc celor de la TMD Friction pentru deschiderea cu care m-au primit la fabrică și pentru faptul că m-au lăsat să fotografiez tot ce-am vrut din procesul de fabricare. 😁