Data viitoare particip la semimaraton. Promit.
Uite-aşa se promovează lansarea unui film
Google Analytics este, indiferent de ce-ar zice unii, cel mai bun contorizator de trafic. Are atât de multe opţiuni şi se pliază atât de bine cu toate serviciile oferite de Google pentru Webmasteri, încât nu înţeleg de ce unii preferă să plătească abonament la trafic.ro sau la alte contorizatoare de trafic în loc să folosească Analytics-ul.
Astăzi vreau să vă vorbesc puţin despre Campaniile Personalizate din Google Analytics, pentru că mulţi nu ştiu de ele şi, implicit, nu le folosesc. Iar ele sunt tare utile.
Hai să presupunem că ai scris un eBook. Şi dacă tot l-ai scris, bineînţeles că vrei să afle cât mai multă lume de el. Ca să-l promovezi, o să faci următoarele:
1. Pui un banner în sidebarul blogului tău cu link de download spre eBook;
2. Scrii un articol pe blog în care anunţi eBook-ul şi pui şi acolo un link de download;
3. Creezi o pagină specială pe blog, în care le oferi cititorilor posibilitatea de-a copia un cod de-acolo care, pus pe blogul lor, să afişeze un banner cu un link de download în sidebar-ul lor.
Să presupunem că tu vrei să ştii exact câţi oameni dau click pe bannerul din sidebar-ul tău, câţi downloadează din articolul de prezentare al eBook-ul şi câţi îl descarcă de la susţinătorii tăi.
Ca să afli toate lucrurile astea, poţi folosi o funcţie pe care Google Analytics o numeşte „Campanie personalizată”. Practic, generezi câte-un link pentru fiecare dintre locurile amintite mai sus, iar Analytics-ul îl contorizează fără ca tu să fii nevoit să modifici ceva în cod.
E destul de simplu, pentru că link-urile pot fi generate folosind un tool pe care tot Google îl pune la dispoziţie. Se numeşte „Generatorul de adrese URL” şi-l poţi găsi dacă dai click aici. Şi-o să-ţi explic acum exact cum se foloseşte. Mergând, bineînţeles, pe presupunerile de mai sus.
Să spunem că eBook-ul tău poate fi descărcat de pe pagina http://site.ro/download/, iar tu, aşa cum am zis şi mai sus, vrei să ştii exact de unde vin oamenii care accesează acea pagină şi, folosind generatorul de adrese URL, te apuci să creezi câte-o adresă URL pentru fiecare loc în care pui link spre pagină. Adică aşa:
1. URL-ul pe care ajung cei care dau click pe bannerul din sidebarul tău.
2. URL-ul pe care ajung cei care dau click pe link-ul pe care-l pui tu în articolul de prezentare al eBook-ului.
3. URL-ul pe care o să-l afişeze susţinătorii pe site-urile lor.
În cazul 3, dacă ai mai multe dimensiuni de bannere pentru susţinători (că poate unii vor un banner 300x300px, iar alţii 468x60px), poţi completa şi câmpul „Conținutul campaniei”.
După ce ai făcut toate lucrurile astea, iar tool-ul de la Google ţi-a generat 3 link-uri diferite, trebuie să mai ştii câteva lucruri:
1. Link-urile vor fi de genul http://site.ro/download/?utm_source=sustinatori&utm_medium=banner&utm_campaign=eBook, dar asta nu înseamnă că cel care dă click va ajunge în altă parte în afară de http://site.ro/download/.
2. Ca să vezi exact câţi oameni au dat click pe fiecare link, cât au stat pe site după ce au dat click şi alte statistici referitoare la acest lucru, du-te în contul tău de Analytics la Achiziţie » Campanii. Acolo o să găseşti scris „eBook”, iar dacă dai click pe el, îţi va arăta detaliat statistici despre fiecare dintre cele 3 URL-uri generate mai sus.
3. Ştiu că pare tare complicat ce-am explicat eu mai sus, dar dacă încerci să faci, o să vezi că nu e chiar aşa.
4. Nu te limita la exemplul dat de mine. Campaniile Analytics pot fi folosite şi în Newslettere, ca să vezi câţi dau click pe un anumit link de-acolo, poţi genera un link personalizat şi când pui un articol pe Facebook, ca să vezi exact câţi oameni dau click pe link-ul ăla din Facebook-ul tău, iar exemplele pot continua.
5. Dacă ai întrebări, oricât de banale ar fi ele (ştiu că nu-i cel mai uşor de digerat articol scris aici), nu ezita să-mi spui.
6. Câteva detalii despre campaniile personalizate găseşti şi pe paginile de support de la Google: 1, 2.
3 Comments
URL Builder nu se foloseste niciodata, dar niciodata pe site-ul propriu pentru marcarea/trackingul campaniilor interne; sunt alte metode mult mai ok, sigur tot din Google Analytics. Insa.. in momentul in care apelezi la UTM-uri pentru campaniile interne ti-ai pierdut toate informatiile de pe campaniile externe, ceea ce e o gresala majora. Cauta pe net sa vezi ce iti spun eu.. si vei intelege mai bine. Spor!
Am sa caut. Mersi!
Liviu are dreptate. In exemplu tau, solutia ideala este Event Tracking-ul care se face tot cu Google Analytics: