Unde primeşti reducere dacă mergi cu bicicleta
Ţi-ai face un tatuaj cu logoul Reebok în schimbul unor echipamente sportive?
Azi mi-a apărut în News Feed un clip în care Mark Zuckerberg îşi turna pe cap conţinutul unei găleţi în care se afla apă şi gheaţă, spunând că ia parte la provocarea #ALSIceBucketChallenge. După ce a făcut asta, a înaintat provocarea către Bill Gates, Sheryl Sandberg (Chief Operating Officer la Facebook) şi Reed Hastings (CEO la Netflix).
Am fost foarte curios să văd de ce a făcut Mark asta şi de ce le-a spus şi altora s-o facă, aşa că am căutat pe net mai multe lucruri despre #ALSIceBucketChallenge. Am aflat că totul a pornit de la Pete Frates (fost jucător de baseball în America şi Germania şi fost antrenor al naţionalei de juniori de baseball a Germaniei). Pete e bolnav de scleroză laterală amiotrofică (cunoscută şi drept Boala Charcot sau boala Lou Gehrig), prescurtată în hashtagul nostru drept ALS (de la Amyotrophic lateral sclerosis).
Provocarea dată de Pete membrilor familiei lui a fost să-şi toarne o găleată de apă cu gheaţă în cap, să se filmeze şi să pună clipul pe internet, provocându-i şi pe alţii să facă acelaşi lucru. Dacă în 24 de ore nu răspund provocării, sunt obligaţi să doneze 100 de dolari în contul unei fundaţii care luptă împotriva ALS-ului.
Ca să înţelegem mai bine contextul, de menţionat ar fi că scleroza laterală amiotrofică este o boală care afectează, treptat, celulele nervoase ale creierului şi ale măduvei spinării. Boala nu se poate trata şi, odată cu trecerea timpului, devine din ce în ce mai păcătoasă. Primele simptome sunt de slăbiciune şi oboseală, apoi pacienţii nu mai reuşesc să mai mişte anumite membre, le vine tot mai greu să înghită mâncarea, ajung să le fie afectaţi nervii care se ocupă de vorbire şi, aşa cum era de aşteptat, la un moment dat nu mai pot vorbi (de-aia Pete nu zice nimic în clipul de mai sus, pentru că a ajuns la stadiul în care nu mai poate vorbi).
Conform studiilor, 50% dintre americani nu ştiu ce-i ăla ALS (probabil la noi procentul este mult mai mare), iar ce-a făcut Pete a fost să înceapă un fel de leapşă cu scopul de a aduce oamenilor la cunoştinţă faptul că există o boală atât de urâtă.
Ce s-a întâmplat mai departe? Hashtagul s-a viralizat. Tot felul de vedete şi-au turnat apă în cap, s-au organizat întâlniri în oraşele mari ale Americii în care oamenii se strângeau doar ca să participe şi ei la provocare, iar apoi dădeau leapşa altor oraşe din America.
The ALS Association din America spune că între 29 iulie şi 11 august au reuşit să strângă 1.35 milioane de dolari. În aceeaşi perioadă a anului trecut, donaţiile au fost de vreo 22 000 de dolari.
Acum hai să vedem şi câteva clipuri cu cei care au acceptat provocarea.
Dacă ai dat play clipului cu Maxwell Kennedy, ai văzut că la sfârşit, o bătrână (de 86 de ani) îl provoacă pe Obama să-şi toarne apă pe cap. Obama a dat o declaraţie prin care a spus că nu va face asta, dar va dona bani asociaţiei, ceea ce, pe undeva, tot un câştig este.
Am ales să scriu despre asta pentru că mi se pare un studiu de caz excelent despre cum poţi strânge bani şi informa populaţia despre o boală fără să ai vreun buget.
Later edit: A acceptat şi Bill Gates provocarea.
5 Comments
Sa vezi de aici inainte ce isterie se va face. Efectul bulgarelui de zapada.
Într-adevăr, succesul campaniei a fost dat de vedetele care au acceptat provocarea. :D
Deci pana la urma e o treaba serioasa nu numai o joaca. Si totusi, nu ma mira faptul ca s-a viralizat atata timp cat participantii sunt persoane destul de populare, fiind urmarite pe retelele de socializare de sute de mii de persoane sau chiar mai mult.
Da, da, e o joacă serioasă. :))