E oficial: vara asta merg la Social Media Summer Camp!
Atitudinea este o decizie
… o ţară care schimbă patru miniştri în două luni nu poate avea pretenţia ca mai mult de 45% dintr-o generaţie să promoveze examenul de Bacalaureat, oricât de uşor ar fi el.
… o ţară care promovează mediocritatea şi distruge creativitatea şi originalitatea, va fi blestemată să aibă numai elevi mediocri. Populaţia mediocră poate fi uşor de manipulat, asta nu înţeleg mulţi în ţara asta, iar BAC-ul întotdeauna va încuraja tocitul, nu creativitatea. (Inspector de limba română despre subiectele la BAC 2012: Elevii care au tocit comentariile iau note mai mari decât cei originali).
… o ţară în care unii profesori cred că elevul învaţă doar dacă o să fie obligat şi ameninţat cu note proaste, nu va scoate niciodată adolescenţi pregătiţi să-şi folosească inteligenţa.
… un învăţământ care păstrează profesorii netalentaţi şi limitaţi în funcţie, va scoate elevi la fel de limitaţi.
… în fiecare liceu există profesori care nu vor înţelege niciodată că menirea lor este să te facă pe tine să le iubeşti materia, nu să ţi-o bage pe gât.
… părinţii nu vor înţelege decât în cazuri foarte rare că o notă proastă nu reprezintă sfârşitul şi că mai bine cresc un copil inteligent, dar cu note de la 7 în sus, decât un robot, care învaţă pe derost şi reproduce la şcoală ce-a învăţat, fără a înţelege nimic din toate acele lecţii.
… mai avem de tras destui ani până când putem să nu-i mai condamnăm pe cei care n-au BAC. Ne-am obişnuit să judecăm oamenii în funcţie de rezultatele la învăţătură, când un om inteligent se poate descurca şi fără examenul de Bacalaureat. Nimeni nu-ţi promite un viitor strălucit, nici măcar un amărât de examen pentru care te-ai stresat un an de zile.
… n-am să înţeleg niciodată cu ce mă ajută în viaţă comentariile învăţate pentru Subiectul al III-lea la examenul de limbă română. Vocabularul mi-l pot dezvolta şi altfel, iar istoria literaturii o pot învăţa şi fără să ştiu 30 de comentarii care să urmeze un anumit tipar. Adevărata învăţătură este reprezentată de cunoştinţele cu care rămâi după ce-ai terminat de învăţat, iar în cazul de faţă n-am rămas cu nimic.
… mi-ar fi plăcut să fiu învăţat în liceu cum să accept critici constructive. Adică greşelile să mi se repare cu o critică la locul ei, nu cu o notă proastă.
… liceul e o perioadă foarte frumoasă şi importantă a vieţii, dar sistemul de învăţământ din România parcă e făcut să îndobitocească.
Later edit: Am găsit la Zoso o poză tare interesantă.
27 Comments
Şi parcă totul merge din ce în ce mai prost în învăţământ… Mă gândesc că anul viitor o să trebuiască să tocesc nişte comentarii, iar după, aşa cum ai spus şi tu, nu o să rămân cu nimic…
Sau cine ştie câte se mai schimbă până la anul? Nici nu ştiu la ce te-ai putea aştepta.
Sunt total de acord! Dar ştii ce cred? Cred că asta se vrea de fapt, ca noi, generaţia actuală şi cele ce vor mai fi, să fim nişte limitaţi, nişte „mediocri”, pentru a nu ne putea răzvrăti şi spune punctul de vedere… pentru a nu înţelege ce se întâmplă de fapt cu noi şi printre noi… din păcate.
Ai dreptate, iar o parte din vină o avem şi noi, pentru că acceptăm să fim trataţi aşa.
Mie mi se pare de prost gust (printre altele) ca toti elevii de liceu au fost intrebati cum isi doresc sa fie bacul de anul viitor. Adica un boboc de a IX-a care abia s-a adaptat la viata de liceu a fost intrebat cum ar trebui sa dau eu bacul. Plus ca intrebarea aia era formulata in asa fel incat sa nu stii cum sa raspunzi. Mi se pare de prost gust ca eu care fac 7 ore de informatica pe saptamana sa am obligatoriu la bac o proba compusa din fizica (3 ore pe saptamana) biologie (o ora) si chimie (o ora) si sa nu am nici macar optiunea de a da la informatica. In fine, din cate stiu bacul meu a ramas la fel ca al tau. Momentan.
Si asta-i doar una din marsavii. Am mai zis-o si eu de atatea ori: de ce sunt avantajati cei care tocesc cat mai multe comentarii si nu cei care sunt originali? Pana si la matematica se tocesc moduri de a rezolva probleme. Nu vorbesc aiurea. Jumatate din colegii mei de clasa invata pe de rost modurile de rezolvare, nu le inteleg, nu stiu sa explice nimic. Dau un test, iau 10 (daca iau 9 unele persoane plang!) si dupa o saptamana eu care am luat 7 inca stiu sa rezolv un test ca ala, ei nu. Viata-i asta? Si pana la urma care-i motivatia? Nu avem nici macar un loc de munca asigurat.
Colegi ca ai tăi avem cu toţii. Eu cred că sunt aşa pentru că părinţii îi obligă să ia note mari cu orice preţ, dar şi pentru că profesorii acceptă tocitul.
„… n-am să înţeleg niciodată cu ce mă ajută în viaţă comentariile învăţate pentru Subiectul al III-lea la examenul de limbă română. Vocabularul mi-l pot dezvolta şi altfel, iar istoria literaturii o pot învăţa şi fără să ştiu 30 de comentarii care să urmeze un anumit tipar. Adevărata învăţătură este reprezentată de cunoştinţele cu care rămâi după ce-ai terminat de învăţat, iar în cazul de faţă n-am rămas cu nimic.” – si asa nu citeste NICI DRACU’ literatura romaneasca, critica si altele, nici cu astea nu esti de acord? Am dat bac-ul in 2005 si am invatat 41 de subiecte la oral. In 4 zile! In momentul ala am inteles ce se discuta in liceu, la Romana. Nu citeam operele, ca eram smecher, lenes si ma credeam prea cool ca sa dau pagina. Dar maica-mea, sa-i dea Dumnezeu sanatate, mi-a dat memorie; macar atat. Si am reusit sa imbin ramasitele din liceu cu tavalugul pre-oral BAC. Si-asa am retinut literatura. Nu altfel!
Cu multe din cele punctate, sunt de acord. Dar cu asta, nu. Imi pare rau sa observ cum multi v-ati dori un bacalaureat tip „discutii libere cu profu'”. Nu merge asa. Nu invata NIMENI patru ani de zile si se pregatesc pentru inca trei de NIMIC relevant. Macar pentru BAC sa se dea burtile jos din tricouri si urcate pe carte!
Nu sunt de acord cu modul în care se oferă punctaj acum la BAC. Dacă scrii un comentariu referitor la o operă, cu tot cu exemple ale criticilor literari, dar fără să urmăreşti tiparul impus de ei, pierzi punctaj la greu. În schimb, dacă scrii un comentariu învăţat pe dinafară, dar care respectă tiparul lor, iar tu eşti un analfabet jegos, din 30 de puncte, îţi vor scădea 2 (că aşa-i baremul). Adică eu, dacă scriu corect gramatical, am fraze cu sens şi nu bat câmpii, primesc maxim 20 de puncte, iar unul care scrie exact cum a învăţat dar nu pune nicio virgulă şi nicio cratimă, ia 28 de puncte.
Aici contează cantitatea, nu neapărat calitatea. Şi se urmăreşte respectarea unui anumit tipar, indiferent dacă cel care-a scris ştie să scrie corect, sau nu.
Prietene, tiparul e pus acolo ca sa aiba logica lectura. Greseala e ca nu va invata cum sa aplicati tiparul, sau macar parti din el. Degeaba ai tu „propozitii cu sens” daca intregul oboseste cititorul pentru ca trebuie sa te opresti sa cauti legaturile. Pune mana si citeste carti, ca toate conteaza (DA!, si aia de fizica).. Invatati-va sa fiti responsabili, si daca tot cititi comentariile alea, retineti forma si creati un continut ORIGINAL, ca vad ca dupa originalitate plangeti.Va balaciti in lacrimi de nemultumire, apoi va duceti sa deschideti cartea de comentarii, ca va e frica de ce se poate intampla, ca „daca luati 20 in loc de 28 de puncte? . Suspinati dupa dreptate. Faceti cum va taie capul, si cand (daca) se va constata diferenta pe care voi sustineti ca o faceti, se va face ceva. Pana atunci, cut the crap si mana pe carte!
O spui de parcă asta ar fi singura problemă în învăţământul românesc. BAC-ul se ia şi cu partea a III-a, cea de comentarii, dar şi fără.
Chiar nu cred ca asta e asa cum o descrii tu. Ma tem ca fie scoti ceva din context, fie incerci sa convingi prin ceva ce, de fapt, nu e asa.
In primul rand, sunt de acord cu baremul! Ca sa pot corecta ceva, am nevoie de niste parametri. Eu ti-i dau, tu-i respecti sau nu. Acum, mi-e greu sa cred ca acei parametri sunt 100% non-elastici. Crezi ca in 2005, cand am dat eu bac la romana-scris, nu existau aceste tipare?! Era absolut la fel. Sa faci aia, sa evoci aia, sa nu uiti sa tratezi aia, sa scrii gramatical si sintactic corect etc. Ce vrei sa fie corectat, text de blog?!
Cat despre aia cu „ala care scrie nu stiu cum, dar fara gramatica, ia 28, iar eu daca scriu gramatical corect, dar fara tipar, iau 20…”, iarasi esti subiectiv. Odata ca nu sunt DELOC convins ca un analfabet gramatical poate urmari acele tipare corect si concret, si apoi evoc din nou faptul ca fara tipar/barem, nu se poate corecta!
Oricum, cu sau fara barem, se poate merge si pe creativitate, crede-ma. Eu am avut Baltagul la romana-scris. Crezi ca poti fi fantastic de creativ in a 12a, vis-a-vis de un roman, totusi, suficient de insipid?! Iti scrii lucrarea, iei nota buna si da-i mai departe la Litere sau mai stiu eu unde, daca tii la creativitate.
Stai sa vezi la facultate sistem de epurare a creativitatii pozitive, Cristiane! :)
S-ar putea ca din cauza febrei BAC-ului sa mi se para atat de anapoda chestiile astea. Nu m-ar mira ca peste un an sa am o cu totul alta parere despre BAC.
Eu am dat in 1999 BAC-ul si am citit fiecare carte din programa din cl 9 pana in a 12. Si acum citesc, dar nu in Romana (in principal, din pricina jobului). Nu reuseam sa tocesc nimic, comentariile erau studiate din varii carti. Ah si noi nu aveam subiecte sa invatam. Bine, erau carti cu posibile subiecte dar nu variante cum se dau de ceva vreme.
cam asa am trecut noi prin liceu. si prin examenul asta al maturitatii. eu nu ma simt mai matura, ci poate mai acrita de tot sistemul asta defect care incearca sa ne controleze.
Că bine zici…
Si sa vezi ce concluzii o sa tragi dupa terminarea facultatii….
Privind invatarea comentariilor, personal, trebuie sa spun ca nu am tocit niciodata vreun text din acela inept si banal, intotdeauna am interpretat singura textul si am avut rezultate maxime de fiecare data. Din pacate insa, situatiile asemanatoare sunt rare. Sper din suflet sa intalnesti la facultate oameni care sa-ti aprecieze creativitatea si sa iti dea un impuls sa fii original si „out of the box” . Dar te sfatuiesc sa te inarmezi cu multa rabdare, pentru ca iti va parea din ce in ce mai greu „sa iesi din turma” in care te forteza sa stai profesorii, colegii tai, societatea etc.
Oricum, ideea e sa nu iti pierzi niciodata spiritul critic. In momentul in care incepi sa te resemnezi si sa devii indiferent, esti un om mort.
Dacă aş fi sigur de ceva în momentul de faţă, acel ceva ar fi faptul că nu voi renunţa niciodată la spiritul meu critic. Mulţumesc pentru comentariu, apropo!
Cred ca aceleasi concluzii le puteam trage si eu in 1999 cand am dat BAC-ul. Bine, atunci se lua cam de toata lumea. Eu am dat din 7 materii, fara sport. Am luat cu 8 si ceva, oricum nu a contat decat pana am terminat faculta. Apoi a contat media de acolo, iar apoi nici aia nu a mai contat ca am facut Master. si nu, crede-ma, NU ai ce face cu comentariile la Romana…oricum le uiti ca ai tocit sau te-ai chinuit sa le intelegi.
Acum fac ce imi place . Sunt scriitor de limba Engleza.
Urmati-va visul , pentru ca atunci o sa va simitit impliniti!
Oricum am de gând să-mi urmez visul, iar el nu prea are legătură cu ce-am studiat în liceu. Probabil şi de-aia am o părere atât de proastă despre ciclul liceal românesc.
Intr-adevar, baremele astea la romana nu prea urmaresc scopul examenului. Un comentariu invatat pe de rost nu ajuta. Ceea ce cred eu ca ar trebui sa se urmareasca la proba asta este coerenta si capacitatea de a intelege un text. Este importanta romana pentru a pastra capacitati de comunicare, exprimare si interpretare a unei scrieri. Nu vad de ce in prorpiul meu comentariu trebuie sa existe si parerile critice anterioare iar daca eseul este prea personal, este depunctat din pricina subiectivitatii profesorului. Am avut ocazia sa cunosc o profesoara de romana care gandeste exact ca mine dar din pacate nu mai profeseaza si sunt foarte putini care gandesc ca ea.
Trebuie sa te contrazic in anumite privinte, desi per ansamblu sunt de acord cu ceea ce ai zis.
Din cate vad, ii aperi pe cei fara bac. Scuza-ma, dar daca nu esti in stare sa iei un amarat de bac, nu meriti sa traiesti. Nietzsche spunea ca viata e vointa de putere. Ce pretentii de putere sa aiba un needucat care de-abia stie sa se iscaleasca? Vorbeai despre mediocritate – iti sugereaza altceva picatul bacului?
Nici eu nu sunt de acord cu invatatul pe de rost al comentariilor la romana. Ce-i drept, am „invatat” si eu comentarii – zeci de referinte critice, carti de eseuri, studii, pagini de pe net. Cele mai concise comentarii ale mele aveau 4 pagini, si erau doar 2. In rest, oscilau intre 10 si 30 de pagini. Tocmai Eminescu n-am invatat, nici macar n-am citit. Dar am stiut „Oda in metru antic” si am reusit sa scriu 5 pagini. Am luat 9,50. Intr-adevar, multe colege de ale mele , care habar nu au romana, au tocit comentarii dintr-o carte de eseuri si au luat note mai mari. Dar eu sunt mult mai multumit – cu un comentariu improvizat, facut pe loc, interpretat mai mult filosofic decat literar, am luat mai mult decat ma asteptam.
Problema e ca majoritatea oamenilor din ziua de astazi nu citesc – macar cu bacul sa mai citeasca ceva..
Nu esti singurul revoltat in privinta sistemului de invatamant din Romania. Am vrut sa plec, dar nu m-am gandit sa aplic si in alta parte decat in America. Am fost acceptat la doua facultati, dar era mult prea scump. Poate voi reusi sa schimb ceva aici, nu stiu.
Nu e prea placut sa vezi cum cele mai inapte colege ale tale reusesc sa ia note mai mari ca tine doar pentru ca au tocit. Eu nu m-am bazat pe tocit la examenul asta.
Si daca tu consideri ca e o problema cu romana, ce sa mai zic de filosofie? Nu mi se pare ca exista tampenie mai mare decat sa inveti putin despre zeci de filosofi si sa nu ramai cu nimic. In loc sa inveti 5-6 filosofi si sa le stii operele la perfectie.. dar asta e.
Nimic si nimeni nu poate salva Romania, decat romanii insisi. Simulacrul de democratie dupa 89 e o jignire la adresa celor ce se bucurau ca au scapat de comunism. Dar cum sa avem traditie democratica, dupa 44 de ani de comunism, 4 ani de dictatura militara, 2 ani de dictatura regala, 8 ani de slabire a vietii politice, 3 ani de criza dinastica? Eu nu cred ca democratia e potrivita pentru Romania. Eu cred ca doar o dictatura ar salva ceva, vezi cazul Italiei interbelice.Sustinerea intelectualilor e cea mai importanta masura ce trebuie luata. Nu vor cenzura dragii de romani..dar sunt nemultumiti ca toate infectele, prostituatele, toti cocalarii,tiganii, incultii apar la televizor.Ce paradox! Oare ce iesire sa fie din situatia asta? Saracutii de romani isi cauta salvarea in credinta, in orice altceva decat in ei insisi.
Vor imbunatatiri? Atunci sa accepte o dictatura, atunci sa accepte pe cineva capabil sa isi asume responsabilitatea pentru o intreaga tara. Masuri de austeritate ar fi putin spus… masuri radicale ar trebui luate. Ce nevoie avem noi de tigani? Ce nevoie avem de inculti? Avem nevoie de intelectuali, de oameni de valoare, de oameni care vor ridica Romania.
Adelin Dumitru presedinte!!! :-)
Nu trebuie sa generalizezi cand critici oameni fara diploma de bac! Eu unul ma simt jignit,nu pentru mine pentru ca nu l-am dat inca mai am cateva luni dar pentru persoanele care nu au diploma de bac si pe care ii cunosc!