Ce-ar trebui să știi despre libertatea de exprimare pe bloguri și pe rețelele sociale
Acum poți comanda Uber direct din aplicația Google Maps
La întâlnirea pe care am avut-o cu cei de la ONV LAW, n-am discutat numai despre ce-ar trebui să știm despre libertatea de exprimare pe bloguri și pe rețelele sociale, ci și despre „dreptul de a fi uitat”, care îți permite să ceri motoarelor de căutare să elimine din rezultatele căutărilor anumite articole despre tine.
Povestea e cam așa: în 2014, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât ca orice motor de căutare să respecte cererile de ștergere din căutări a rezultatelor care ar putea încălca drepturile anumitor persoane. Pe scurt, dacă atunci când scrii pe Google numele tău apar articole despre tine care nu prea îți face cinste, ai dreptul de a face o cerere către Google în care să le spui să șteargă acele rezultate din căutări. Se întâmplă ca Google să indexeze numele tău în postări care nu sunt neapărat despre tine, dar al căror titluri dau impresia că ai făcut ceva greșit. În cazul în care vrei să te angajezi undeva, s-ar putea ca acel rezultat să-ți dăuneze, așa că ar fi mai bine să faci o cerere și să le spui să-l scoată.
De menționat e și faptul că motoarele de căutare își asumă dreptul de a respinge anumite cereri, dacă acestea sunt de interes public sau dacă fapta pe care scrie acolo că ai făcut-o chiar s-a întâmplat. Sistemul de aprobare și respingere al cererilor nu e chiar transparent, dar când trimiți o cerere către un motor de căutare, ține minte că e important să dai cât mai multe detalii despre motivele pentru care vrei ca acel rezultat să fie scos din căutări.
Iar formularele unde poți cere ca anumite rezultate să fie scoase din căutări se găsesc pe următoarele pagini: Google, Bing, Yahoo.
În încheiere, să știi că cea mai bună metodă de a nu fi asociat cu titluri sau articole care ar putea să dăuneze imaginii tale, ar fi să ai tu grijă de brandul tău pe internet. Poți face asta prin crearea unui blog cu numele tău, prin crearea conturilor sociale pe care să fii activ sau prin publicarea de materiale (semnate cu numele tău) pe diverse platforme online sau bloguri. Altfel spus, dacă tu ești cel care crează conținut în care să apară numele tău, e mai greu ca printre rezultate să apară și articole care să poată dăuna imaginii tale.