Ce s-a întâmplat cu Facebook-ul Dexonline și cum să nu ți se întâmple și ție

De câteva săptămâni pagina de Facebook a celor de la Dexonline (cu peste 440.000 de fani) publică doar share-uri la niște clipuri dubioase.

Totul a pornit de la faptul că unuia dintre administratorii paginii i-a fost trimis un link pe Messenger de la un cont numit „Sponsor Ads”. Acesta a dat click pe el și, cred eu, a ajus pe un site care arăta exact ca Facebook-ul și care i-a cerut să se logheze. În momentul în care a introdus numele de utilizator și parola în acel site, informațiile de logare au fost transmise automat către persoanele care îi trimiseseră link-ul.

Persoanele respective au intrat pe pagină, au șters toți administratorii de-acolo și și-au dat acces conturilor lor în schimb.

Acum, cei de la Dexonline nu mai au niciun fel de rol în pagină, iar ea e controlată doar de către acei hackeri.

Deși au luat legătura cu cei de la Facebook, cred că cei de la Dexonline nu vor neapărat să-și recupereze pagina. Sau cel puțin așa înțeleg din declarațiile lor, în care spun că li se pare ciudat că Facebook le-a cerut o declarație în care să confirme că pagina le aparține.

Dincolo de ce s-a întâmplat, hai să vedem ce putem învăța din asta, dar mai ales ce să faci ca să nu ți se întâmple și ție.

Niciodată să nu te loghezi pe site-uri în care nu ai încredere

Ca să fii sigur că ești pe site-ul potrivit, obișnuiește-te să te uiți în bara de adrese de fiecare dată când ți se cere un nume de utilizator și o parolă.

În acest caz, dacă administratorul paginii se uita în bara de adrese a browserului, ar fi văzut că nu este pe facebook.com, ci pe un alt site care arată fix la fel. Obișnuiește-te să verifici aceste detalii înainte de orice.

Facebook n-o să comunice niciodată cu tine așa

Când vrea să-ți spună ceva, Facebook îți trimite mail, nu-ți trimite mesaje private. Are datele tale deja, deci în mail trebuie neapărat să identifici și date personale de-ale tale.

Practic, n-o să primești niciodată un mail de la Facebook care să nu conțină prenumele tău. Mai mult, dacă primești mailuri legate de reclamele pe care le faci, vei găsi în mail informații legate de contul din care a fost făcută reclama sau informații despre numărul de click-uri / afișări înregistrate de reclama respectivă.

Dar ca să fii sigur că nu riști niciodată să dai datele tale unui necunoscut, nu da click pe link-urile din mailurile care pretind că ar fi de la Facebook, Instagram sau altă rețea socială. Mai bine accesezi rețeaua direct din browser și intri în setarea sau pe pagina pe care voiai să ajungi.

Activează-ți autentificarea în doi pași

La cursurile pe care le susținem, dar și în discuțiile pe care le avem cu clienții Kooperativa 2.0, recomandăm activarea autentificării în doi pași, care funcționează cam așa: atunci când cineva încearcă să se logheze în contul tău de pe un laptop sau smartphone de pe care n-ai mai fost logat niciodată, Facebook îți va trimite un SMS cu un cod. Dacă persoana respectivă nu introduce și codul primit, nu se va putea loga în locul tău.

În cazul celor de la Dexonline, dacă administratorul acelei pagini avea activată această funcție, hackerii nu reușeau niciodată să se logheze în locul lui și să preia controlul asupra paginii.

Autentificarea în doi pași (sau Two-Factor Authentication) funcționează pentru toate rețelele sociale cunoscute și-ți recomand să o activezi fără să mai stai pe gânduri. Am scris un articol mai amplu pe tema asta în trecut.

Deși pare că treaba asta cu furatul datelor „n-are cum să mi se întâmple chiar mie”, e mai bine să iei măsurile de precauție necesare din timp, ca să nu fii nevoit ulterior să te rogi de Facebook să-ți dea pagina înapoi.

  • Adaugă un comentariu