5 recomandări pentru cei care vor să-și găsească un job pe LinkedIn
Retrospectiva anului 2018 în social media românească
Peste vreo 40 ani, când toată România va fi împânzită de mașini electrice zburătoare autonome, eu o să le povestesc nepoților mei despre cum, pe vremea mea, abia se puneau bazele unei infrastructuri potrivite pentru mașinile care funcționau folosind energia electrică.
O să le spun cum funcționau mașinile pe vremuri, cum mergeau ele pe roți, pe străzi special amenajate și cum am participat la inaugurarea uneia dintre cele mai importante stații de reîncărcare pentru mașini electrice din România.
Stația de reîncărcare de la Mol Păcurari Iași este importantă pentru că dă tonul unei infrastructuri mai mari, care va construi până în 2020 ceea ce se numește autostrada electrică Iași – Tg. Mureș.
Stația de reîncărcare la inaugurarea căreia am participat face parte dintr-un proiect finanțat cu fonduri europene (despre care o să vă povestesc într-un articol următor) numit NEXT-E. În cadrul proiectului, E.ON și MOL România vor instala pe drumurile din țara noastră 40 de stații de reîncărcarre rapidă pentru mașini electrice.
Mă bucur că am ocazia de a trăi în vremuri atât de interesante, în care tehnologia se schimbă de la un an la altul, iar asta ne aduce în față lucruri la care acum 2 – 3 ani nici n-am fi visat. Apropo de vremurile în care trăim, îmi place foarte mult graficul de mai jos care ne arată în cât timp au ajuns anumite tehnologii la 50 de milioane de utilizatori.
Așa îți dai seama că cei care au trăit înaintea noastră au văzut aceleași lucruri și aceleași tehnologii timp de zeci de ani, iar noi avem oportunitatea de a participa la schimbări tehnologice radicale, care setează trendurile următorilor ani.
Revenind la stația de reîncărcare de la Iași, trebuie să știi faptul că are o putere maximă de 93 kW şi poate încărca 2 maşini în acelaşi timp. Stația reîncarcă în curent alternativ AC (11 – 22 kW) şi curent continuu – DC (50 kW). Reîncărcare durează aproximativ 40 de minute pentru aproximativ 80% din bateria mașinii, iar costul reîncărcării totale este cuprins între 55 și 75 de lei, în funcție de capacitatea bateriei mașinii.
Mai mult, dacă ai un cont pe eondrive.ro beneficiezi de un cost mai mic la reîncărcare (1.2 lei / unitate de reîncărcare AC în loc de 1.4 lei și 1.7 lei / unitate de reîncărcare DC în loc de 1.9 lei).
Personal, am decis ca următoarea mașină pe care o cumpăr să fie una electrică. Probabil vor mai trece vreo 3 – 4 ani până atunci, ca să las tehnologia să-și facă treaba și să pot cumpăra la un preț bun o mașină cu o autonomie rezonabilă (peste 500 de kilometri).
Apropo de asta, se pare că cea mai mare temere pe care o au oamenii când vine vorba despre mașinile electrice este riscul că acestea vor rămâne fără baterie în mijlocul drumului. Ce-i drept, orice mașină poate rămâne fără combustibil în mijlocul drumului, dar teama e mai mare în cazul mașinilor electrice pentru că nu sunt peste tot stații de reîncărcare, așa cum e în cazul benzinăriilor pentru mașinile clasice.
Ei bine, E.ON și Mol România contribuie la stoparea acestei temeri, instalând 40 de stații de reîncărcare în toată România până în anul 2020. E un început bun, din punctul meu de vedere, care merită salutat corespunzător. :D