De ce este atât de cald în Europa vara asta
8 aplicații și site-uri care te ajută să faci fapte bune
Ok, s-ar putea să fie multe informații de procesat, așa că hai să le luăm pe rând.
Cuvântul influencer
Deși cuvântul influencer este folosit în România în scop ironic de multe ori, să știți că nu există o lege sau un tabel care să spună cine e influencer pe internet și cine nu. De fapt, sunt analiști care spun că tot un fel de influenceri sunt și angajații unei companii, care deși au numai câteva zeci sau sute de prieteni pe rețelele sociale, pot influența deciziile prietenilor lor în legătură cu compania la care lucrează printr-o singură postare de Facebook.
Ce-i drept, dacă ai un prieten care lucrează la compania X, ai încredere în ce spune el despre compania respectivă știind că el lucrează acolo, de-aia inclusiv acești oameni pot fi considerați influenceri, chiar dacă nu au zeci sau sute de mii de urmăritori.
De la influencer la celebrity
Nici pentru „celebrities” nu există o lege sau un tabel în cele mai multe țări, dar în UK se pare că Autoritatea pentru Standarde în Publicitate a decis că cei care au peste 30.000 de followers pe conturile sociale pot fi considerați celebrities și de fiecare dată când endorsează un produs sau un brand, trebuie să respecte legile pe care le respectă orice celebritate britanică.
Totul a pornit de la o reclamă făcută de către o bloggeriță de parenting unui medicament, iar legea din Marea Britanie spune că celebritățile nu au voie să endorseze medicamente.
Deși compania care produce acel medicament a spus că, la cei 32.000 de followers ai bloggeriței, nu poate fi considerată o celebritate, ASA (Advertising Standards Authority) a spus că toți cei care au peste 30.000 de followers sunt considerați celebrități.
Ce cred eu
Limita de 30.000 de followers mi se pare cam joasă ca să poți spune că cineva este o celebritate, dar în același timp cred că reglementările legate de ce au voie să promoveze și ce nu au voie să promoveze influencerii sunt binevenite. Sunt dese situațiile în care influencerii promovează produse sau servicii care nu sunt ok doar pentru că cineva e dispus să plătească pentru asta. Iar lucrul acesta se întâmplă la nivel mondial cam de când au apărut influencerii în peisajul de marketing. Un studiu de caz interesant pe tema asta găsești în documentarul Fyre de pe Netflix.
Probabil ar fi mult mai utilă o reglementare a influencerului sau creatorului de conținut la modul general și o reglementare separată pentru celebrities (care au sute de mii de followers în general), dar până atunci cred că e un început bun să spui că cine are peste 30.000 de followers nu poate promova medicamente, pentru că e un risc foarte mare ca cei din comunitatea lui să folosească acel medicament fără să fie atenți la prospect.
Mai multe informații despre cazul despre care am discutat mai sus poți citi aici și aici.