Am găsit o metodă care mă ajută să-mi organizez cheile mai ușor
În Cluj s-a lansat primul serviciu de car sharing din România
Ieri a început a 14-a ediție de Zilele Biz, cel mai relevant eveniment business-to-business din România. Îmi plac Zilele Biz pentru că e un maraton de conferințe (ține o săptămână tot evenimentul), iar fiecărei zi îi este dedicată o anumită temă. Ieri, spre exemplu, s-a vorbit despre antreprenoriat. Mi-am salvat câteva idei, pe care vreau să le notez undeva și să revin la ele ori de câte ori este nevoie:
1. Radu Georgescu, Founding Partner GECAD Group, a început 37 de business-uri. Doar 6 dintre ele funcționează acum. Nu conteză de câte ori eșuezi, ci de câte ori reușești să te ridici. A insistat pe ideea de a face un business dintr-un hobby. Atunci când începi o afacere într-un domeniu care ți-e drag, e foarte simplu să găsești o nevoie în domeniul respectiv și să-ți dai seama cum ai putea tu să intervii. În plus, e mult mai simplu să faci un plan de business într-un domeniu despre care știi deja o mulțime de lucruri. Tot el spunea că prin GECAD Group au trecut vreo 4000 de oameni, dintre care 1500 au plecat ca să-și deschidă business-uri proprii. Pentru un antreprenor, asta e cea mai mare mulțumire, că reușește să-i determine și pe alții să fie antreprenori.
2. Oricare dintre companiile mari de acum nu a fost prima care să facă acel lucru, ci a avut o strategie mai bună decât celelalte. Spre exemplu, Facebook nu-i prima rețea socială, dar e cea mai folosită. Google, la fel, nu a fost primul motor de căutare de pe piață, dar a avut o strategie mult mai bună. Uneori nu e important să fii primul, ci să fii original și să știi cum să arăți acest lucru.
3. FAN Courier are acest nume de la cei 3 fondatori ai săi: Felix, Adrian și Neculai. Mai mult, toți 3 sunt vrânceni (asta nu-i neapărat util, dar e o chestie de mândrie personală, #măscuzați). Felix ne-a povestit ieri despre cât de important este să inovezi ca antreprenor, pentră că un business clasic (cum e curieratul), care crezi că nu se va schimba niciodată, ar putea deveni uitat din cauza unui serviciu mult mai util și mai tehnologizat. Ne-a dat ca exemplu Uber, care începe ușor-ușor să omoare taximetria. Sau povestea despre ice trade, un business de prin secolul al XIX-lea, care era un fel de curierat de gheață. Adică erau niște oameni care se duceau prin țările înghețate și importau gheață în zonele care duceau lipsă de așa ceva. Era un business care părea că nu va înceta niciodată. Până când un nene a inventat frigiderul. :D
Legat de industria de curierat, zicea că există în SUA o firmă care face anumite servicii mai rapid decât un curier. Adică dacă vrei să-ți iei un laptop, spre exemplu, în loc să-l comanzi de pe net, să aștepți ca site-ul respectiv să-i dea curierului pachetul, iar în câteva ore sau a doua zi să ajungă pachetul la tine, poți comanda prin acea firmă, în care un angajat se duce instantaneu în magazin, cumpără produsul, apoi vine la tine acasă, unde primește banii pe produs și pe transport.
4. Toate Selgrosurile din Europa au sistemul de iluminat pus la punct de Greentek, un business românesc. :)
5. Dragoș Petrescu, de la City Grill, ne-a povestit, printre altele, despre aprobările pe care ar trebui să le primească un restaurant ca să funcționeze. Așa am aflat că doar 5% dintre restaurantele din România îndeplinesc toate cerințele ISU și PSI. Sau că dacă vrei să deschizi un restaurant în zilele noastre, îți trebuie între 200.000 și 500.000 de euro. Mai mult, îți mai trebuie vreo 100.000 de euro pe care-i investești în primul an (în angajați, materie primă etc.). Apoi, ușor, ușor, începi să câștigi și abia în vreo 5 – 6 ani reușești să-ți acoperi investiția. Asta se întâmplă în București, pentru că în celelalte orașe nu există o cultură atât de dezvoltată a mâncării la restaurant, iar calculele arată altfel. Totodată, a zis că acum ar fi momentul perfect pentru cei care doresc să-și deschidă un astfel de business, pentru că multe se vor închide în perioada următoare (din cauză că nu respectă toate cerințele legale) și e loc de restaurante noi pe piață.
Apropo de costuri, în 1999, când a deschis Dragoș primul restaurant, a făcut o investiție de 11.000 de euro. Cam atât de mare e diferența. :D
Tot legat de prețuri, mi s-a confirmat că 2015 e un an sensibil la preț. Când a scăzut prețul TVA-ului, cei de la City Grill au scăzut puțin și prețul meniului de prânz. Atunci s-a dublat numărul de vânzări de meniuri. Dacă până la scăderea TVA-ului 20% din totalul comenzilor de la City Grill erau meniuri, după modificarea prețului au început să se vândă 40% din totalul comenzilor.
Întrebat ce părere are despre bacșișurile care se dau în restaurante, Dragoș a zis că pe ei îi ajută (intern) să vadă cât de bine se descurcă angajații. Dacă un chelner primește mai mult bacșiș pe o perioadă lungă de timp, înseamnă că știe să se facă plăcut și că oamenii îi apreciază servirea.
6. UniCredit a lansat Ghidul 24/7, o carte cu poveștile unor antreprenori locali, la sfârșitul căreia se găsește și o listă cu sfaturi pentru cei care vor să-și înceapă un business. Ghidul va ajunge la abonații Decât o Revistă în luna decembrie.
Asta mi-am notat. Nu mă așteptam să iasă un articol atât de lung. :)) Sper că ai avut ce învăța de-aici, iar dacă vrei să vezi ce se mai discută și în celelalte zile la Zilele Biz, te invit să urmărești hashtagul #zilelebiz pe Twitter sau Facebook. Iar vineri, la discuțiile despre Media & Marketing, o să fiu și eu pe-acolo. :D
4 Comments
Pe scurt, totul e sa ai curaj sa incepi un business, nu ? :)
Da. :D
unde e power point-ul? ca asa ne-ai invatat, sa citim de acolo totul. :d
De data asta fără. :))