Scrie și tu un mesaj de susținere pentru românii participanți la Campionatele Internaționale de Înot
Ce campanii românești au fost premiate la Cannes Lions 2015
A trecut și a 9-a ediție de Social Media Camp, organizată de Revista Biz de două ori pe an, la Pârâul Rece. Eu am fost acum la a cincea participare în tabără și mi-am propus să nu ratez nicio ediție de acum încolo, pentru că de fiecare dată vin plin de inspirație și de energie din deplasarea asta și întotdeauna mă întorc acasă și cu o mână de prieteni noi. Anul acesta, spre exemplu, au fost aproape 40 de persoane care care participau pentru prima dată la #bizsmscamp (din totalul de aproximativ 100).
Și pentru că o listă ar putea rezuma cel mai ușor ce s-a întâmplat acolo, m-am gândit să scriu aici 9 lucruri cu care am rămas după Social Media Summer Camp.
1. Câteva statistici despre mobile-ul din România.
2. Social media este noul Advertising, pentru că Social media este noul Consumator. Social Media este efortul pe care-l fac brandurile ca să devină oameni.
3. În advertising e ca într-o relație. Dacă reprezinți un brand, nu trebuie să vorbești doar despre tine și despre ce faci tu, ci trebuie să asculți și ce au clienții tăi de spus. Comunicarea este unul dintre lucrurile care fac relația să meargă bine, iar paralela asta dintre un brand și clienții săi se poate aplica foarte bine și dacă ne gândim la un blogger și la cititorii săi.
4. Dacă ai un produs mediocru, e mai bine să nu-i faci reclamă super bună, că s-ar putea ca atunci când produsul ajunge în ochii tuturor, să fie atât de criticat încât să nu-l mai vrea nimeni. Ori îți faci produsul foarte bun, ori îi faci campanii de promovare mediocre, ca să nu ajungă chiar în văzul tuturor.
5. Ideile bune nu vin când stai în fața calculatorului. Vrei să gândești o campanie bună pentru un brand de bere? Du-te în cât mai multe locuri în care există bere și analizează consumatorul (atât cel de cârciumă, cât și cel de restaurant sau de festival). Atunci îți vin idei, când îl vezi în fața ta și încerci să-ți dai seama ce ar putea să-i atragă atenția.
6. Ca în fiecare an, am avut și un exercițiu de briefuri. Practic, s-au făcut mai multe echipe și fiecăreia i s-a dat un brief creat de un brand prezent în sală spre rezolvare. Eu a trebuit să lucrez la o campanie de promovare offline a rețelei sociale Komunomo, spre exemplu. Am greșit în special pentru că am încercat să urmăresc și să bifez tot ce scrie în brief. Abia după ce am discutat cu juriul am învățat că uneori e bine să încerci să-i explici clientului că e bine să urmărim numai anumite lucruri cu campania noastră și pe altele să le lăsăm pentru mai târziu.
7. Facebook a introdus opțiunea de căutare (ca pe Google). Încă nu-i foarte bine pusă la punct, dar e un pas important pentru branduri, că pot vedea ce scrie lumea pe Facebook despre ele.
8. Am cunoscut-o pe Gabriela Lungu, fondatoarea (în 2006 a) agenției românești de PR MSLGROUP The Practice, s-a dus în 2013 la Londra, unde a fost Chief Creative Officer la una dintre cele mai mari agenții de de-acolo, Weber Shandwick. Am întrebat-o cum e relația dintre bloggeri și agenții sau companii în Londra. Am rămas foarte impresionat să aud că acolo bloggerii nu prea colaborează cu agențiile și companiile așa cum o facem noi, în România. Adică acolo bloggerii nu primesc bani ca să scrie despre un anumit produs sau un anuit serviciu, de teamă să nu piardă din credibilitate. Ei câștigă foarte mult din advertising, iar singurele colaborări dintre bloggeri și agenții sunt în momentul în care o agenție îi propune unui blogger să organizeze pe blogul lui un concurs cu invitații la vreun concert sau festival. Avantajul bloggerilor de-acolo ar fi și că ei țintesc spre un public mult mai numeros și mult mai fragmentat, scriind în engleză, o limbă pe care o înțelege cam toată lumea.
9. Greșim cu toții, atât noi, ca bloggeri, cât și agențiile sau companiile. La #bizsmscamp a notat fiecare pe câte-o foaie care sunt cele mai mari greșeli pe care le fac bloggerii, agențiile și companiile, din punctul lui de vedere. A ieșit această postare de pe blogul Martei și infograficul de mai jos, făcut de Robert.
Bonus
10. Dacă ar fi să rezumăm într-un hashtag ce s-a întâmplat la #bizsmscamp, ar ieși asta:
http://www.youtube.com/watch?v=BuMQ1jGi9ac
4 Comments
Şi cum s-ar putea participa la acest social media summer camp?
O să anunț eu pe blog când se deschid înscrierile pentru tabăra din iarnă. Dar în principiu e de completat un formular, ca aici:
”Social Media este efortul pe care-l fac brandurile ca să devină oameni” nu îmi pare a suna prea uman.
Nu trebuie să sune uman, dar cam așa e. :D