Cred că există şi părţi bune la scăderea reach-ului de pe Facebook

Ziceam şi aici că Zelist a făcut nişte studii care au demonstrat că în ultimul timp reach-ul de pe Facebook a scăzut drastic. Au cercetat doar fan page-urile, dar mie mi se pare că şi update-urile de pe conturile personale au început să fie afişate la mai puţine persoane.

Eu văd în toată modificarea asta a reach-ului şi câteva avantaje.

1. Poate va creşte numărul de comentarii de pe bloguri

Când a apărut butonul de like, oamenilor li se părea mai simplu să dea un like unui articol, în loc să lase un comentariu. Ştiu, acum pare că cele două n-au nicio legătură între ele, dar prin 2008 – 2009, când Facebook-ul nu crescuse atât de mult, lăsai comentarii pe blogurile altora atât în semn de apreciere pentru ce scriau ei, cât şi pentru că aşa reuşeai tu să-ţi mai promovezi puţin blogul, că cititorii blogului respectiv ajungeau şi la tine prin comentariul pe care l-ai lăsat.

Facebook a distrus puţin practica asta, pentru că era mai uşor să faci rost de prieteni pe Facebook decât să stai să citeşti blogurile altora şi să mai laşi şi comentarii. Iar ca număr de unici, tot acolo ajungeai, fie că îi aduceai de pe Facebook, fie că veneau din comentariile lăsate pe blogurile altora.

Nu ştiu cum a fost la alţii, dar creşterea Facebook-ului pentru mine s-a văzut în scăderea numărului de comentarii. Ştiu că aveam perioade în care îmi puneam ca target să ating cel puţin 10 comentarii la fiecare articol publicat şi chiar vreo câteva luni mi-a ieşit. Acum nici nu se mai pune problema de aşa ceva. Targeturile se măsoară în numărul de like-uri, de unici, de trackback-uri etc.

2. Poate lumea va acorda mai multă atenţie conţinutului

Anul trecut am simţit că orice aş scrie pe Facebook, primeşte cel puţin un like, atât de uşor era să apari în News Feed-ul prietenilor tăi. Ţin minte că la un moment dat am postat într-un status update un punct (adică aşa: „.”) şi am primit 5 like-uri în câteva minute. L-am şters repede, că nu mă regăseam în aşa ceva, dar am vrut să văd dacă lumea chiar reacţionează la orice.

Acum scriu paragrafe întregi şi nu reacţionează mai nimeni. Nu pentru că n-ar vrea, ci pentru că nu mai apare în News Feed-ul tuturor. Iar dacă fac un conţinut mai bun din punct de vedere calitativ, ar trebui ca indiferent de tipul de persoană la care ajunge update-ul meu, acea persoană să-şi dorească să interacţioneze cu ce-am scris, iar asta ajută ca update-ul să fie văzut şi de alte persoane cărora nu le-a apărut din prima.

3. Poate vor ieşi la iveală şi alte reţele de socializare

Văd în contul meu de Google+ mai multă activitate. Nu ştiu dacă Facebook-ul e de vină, dar eu cred că are şi el o oarecare influenţă. Sunt câteva persoane care mi-au zis că vor să renunţe definitv la Facebook şi să se mute pe Google+. Eu nu-s asa de drastic, pentru că Facebook încă este una dintre principalele mele surse de trafic, dar reach-ul scăzut probabil va scoate la iveală reţele de socializare noi. Sau le va face pe cele de-acum puţin mai puternice.

Mi-ar plăcea să văd o revitalizare a Twitter-ului în România. Sau să văd oameni care folosesc Pinterest cu folos, nu doar ca să se uite la poze cu rochii şi prăijituri.

P.S.: Să citiţi şi articolul „Conţinut de calitate” de la Zicu.

Lasă un comentariu

12 comentarii

  • Ariel Constantinof 19 Dec 2013, ora 20:53

    da, mai multe comentarii

  • Ionut 19 Dec 2013, ora 20:57

    da, articole mai bune

    • Cristian Florea 19 Dec 2013, ora 22:43

      Da, mi-ar plăcea cât mai multe de-astea.

      • Yamasha 20 Dec 2013, ora 08:19

        ce inseamna articole mai bune, bune pentru cine?

      • Cristian Florea 20 Dec 2013, ora 10:01

        Articole mai chinuite, mai bine informate, mai bune calitativ.

  • dan mazilu 19 Dec 2013, ora 23:32

    Fanii sau prietenii reactioneaza cel mai bine pe facebook la mesaje scurte, eventual doar o poza. Articolele de baza tot pe site-uri sau bloguri sunt, iar mesajul de pe FB, in general, te trimite spre acel articol „mare” si eventual cu continut de calitate. Daca ai buton de like la acel articol il primesti acolo pentru ca, in general, lumea nu se mai intoarce la pagina ta de FB sa-ti dea like si acolo. Din experienta mea

    • Cristian Florea 20 Dec 2013, ora 10:04

      Da, aşa e, dar mai sunt şi excepţii. Am avut update-uri pe Facebook de două paragrafe care au primit peste 100 de like-uri. Şi mesaje de un rând sau două care abia au trecut de 20.

  • rivi 20 Dec 2013, ora 08:07

    acum depinde. foarte multi dintre prietenii mei nu inteleg conceptul de blog si nu au instinctul de a comenta pe blog. daca facebook-ul limiteaza vizibilitatea nu cred ca se vavedea asta in comentariile de pe blog. intr-un fel sau altul cred ca e valabil pentru orice blog

    • Cristian Florea 20 Dec 2013, ora 10:03

      Da, pe o parte ai dreptate, contează şi ce fel de cititori ai. Pe de altă parte, ai putea să-ţi faci rost de cititori şi comentatori noi doar pentru că vor să compenseze cumva traficul pierdut prin schimbarea setărilor reach-ului de la Facebook.

  • Intuneric 20 Dec 2013, ora 16:30

    Cum ar veni, mai degraba sa mai citim niste carti, decat sa asteptam sa apara adaptarea cinematografica… E singura remarca pe care o puteam face, de vreme ce Facebook-ul nu exista pentru mine, iar blogul incearca sa mentina un echilibru intre filme si… orice altceva (carti). :D