Delta Air Lines face un Facebook Live Video de 50 de ore ca să le mulțumească tuturor angajaților
30 de români de valoare, care fac din țara noastră un loc mai bun
„Dacă n-ar fi fost proiectul ăsta, nici nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost viața mea”, așa își începe doamna Lucia povestea. În camera nu mai mare decât o bucătărie de bloc, fără ferestre și mobilată modest, doamna Lucia își montează tubul de oxigen pentru a putea continua discuția.
Doctorii i-au spus că trebuie să îl poarte 16 ore pe zi. Și neapărat să fie montat în permanență noaptea. Este singurul lucru care o mai ferește cât de cât de un nou stop cardio-respirator. A făcut două până acum și de atunci viața ei se scurge între pereții camerei. Soțul este plecat din zori și până-n noapte la serviciu, iar fiica este prinsă mai mereu cu treabă, așa că doamna Lucia trebuie să se descurce singură. Problemele medicale, dependența de aparate și singurătatea au adus-o ușor-ușor într-o stare deloc fericită.
Asta până anul trecut, când viața doamnei Lucia a luat o direcție pozitivă. Printr-o întâmplare, a ajuns să fie unul dintre beneficiarii programului Butonul Roșu, derulat de Fundația Crucea Alb Galbenă. Butonul Roșu este primul sistem unic de teleasistență destinat persoanelor vârstnice din România. El este un serviciu complementar celui de urgență și este conceput special pentru vârstnicii care suferă de diferite probleme de sănătate.
Atunci doamna Lucia a primit kitul pe care-l primesc toți beneficiarii programului: o brățară cu un buton roșu și un telefon mobil, cu câteva minute incluse, pe care le poate accesa ori de câte ori se simte rău. Pe lângă aceste lucruri fizice, se adaugă și grija permanentă a oamenilor de la fundație. Săptămânal, doamna Lucia primește vizitele lui Bogdan, asistentul medical. Totodată, aproape de ea este mereu și Mihaela, asistentul social, de la care primește sfaturi de tot felul, telefoane de verificare sau pur și simplu o vorbă bună.
Doamna Lucia este foarte încântată și de vizitele Getei, „o dulceață de fată”, care este nutriționist și care a ajutat-o să scape de obezitate și să slăbească 30 de kilograme. „Eu zic „mersi!” că îmi intră cineva pe ușă. Pare inexplicabil să vină cineva să îți ofere toate astea pe gratis, dar oamenii care mă vizitează sunt minunați!”, ne explică arătându-ne cântarul și bicicleta eliptică primite de la fundație.
De partea cealaltă a liniei, în fața unui calculator, se află Viorel Ivănciuc, dispecer al serviciului Butonul Roșu. El ne explică modul în care funcționează brățara care oferă siguranță în viața a 200 de bătrâni. „În cazul unui episod dificil, pacientul apasă pe butonul roșu și intră în legătură imediat cu fundația. Automat, pe ecranul din call-center apare o fișă socio-medicală a apelantului, iar în funcție de protocol și de gravitatea situației, este alertată ambulanța, asistentul de zonă sau apropiații beneficiarului.”
În ultimul an, de când a fost implementat programul, au fost salvate viețile a cel puțin 10 pacienți. Viorel este atât de încântat de ajutorul pe care-l poate oferi, încât ia cu el acasă varianta mobilă a dispeceratului. „Au fost cazuri de urgență și la 5 dimineața. M‑am trezit, am alertat ambulanța și am stat până când a fost rezolvată problema”.
Așa cum ziceam și mai sus, brățara cu Butonul Roșu se află în casele a 200 de bătrâni. Vorbim de oameni din București, Buzău, Constanța și județul Giurgiu care au posibilități materiale reduse și care nu au acces la servicii medicale constante. Avantajele acestui buton sunt numeroase. Dintre ele, aș vrea să amintesc:
– scurtarea timpului de intervenție, datorită cunoașterii complete a cazului de către echipa de dispeceri;
– intervenția rapidă a echipei medicale;
– sentimentul de securitate și liniște al pacienților;
– interacțiunea socială, extrem de benefică pentru persoanele care se simt singure;
– diminuarea numărului de zile de spitalizare.
„Dacă la început nu au fost cu toții receptivi sau au considerat că sistemul este dificil de utilizat, acum se simt cu toții mai liniștiți știind că butonul de urgență le poate salva viața în câteva minute”, ne-a povestit Mariana Oancea, manager de proiect. „Pentru mulți dintre ei, noi suntem singurii oameni cu care interacționează, iar telefonul cu minute incluse primit gratuit alături de brățară i-a reconectat pe mulți dintre beneficiari cu rude pe care nu le-au mai auzit de ani buni”.
Proiectul „Butonul Roșu – Servicii integrate de îngrijiri socio-medicale la domiciliu monitorizate prin sistemul de teleasistență” este realizat de către Fundația Crucea Alb Galbenă România în parteneriat cu Asociația Four Change și Fundațiile Crucea Alb Galbenă din Buzău și Constanța, având o perioadă de implementare de 2 ani. Proiectul este co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției Elveției pentru Uniunea Europeană extinsă.
foto: Adrian Scutariu
Acest articol este realizat în cadrul unei campanii de promovare a proiectelor finanţate prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român. Celelalte articole din cadrul campaniei pot fi citite aici.
4 Comments
Felicitari initatorilor! Uite bca se intampla si lucruri bune in tara asta! Oare de ce nu se vorbeste la televizor despre aceste lucruri?
Uneori se vorbește și la TV despre asta. Dar mult prea rar, asta-i clar.
Buna ziua
SUNT incantata sa aud de aceasta initiativa.Ar trebui mediatizata aceasta initiativa mai mult.M-ar interesa care sunt demersurile pt a beneficia de aceasta bratara.,pt mama mea.Si pretul acesteia Va multumesc.
Salutare, Ion,
Pentru detalii despre buton ar trebui să iei legătura direct cu cei de la Fundația Crucea Alb-Galbenă: https://www.facebook.com/CruceaAlbGalbena/