Cum îţi transporţi bicicleta cu trenul

cum transporti bicicleta cu trenulAcum câteva zile mi-am adus bicicleta de la Bucureşti la Focşani pe tren. Pentru că nu ştiam ce presupune acest lucru, i-am întrebat pe prietenii mei de pe Facebook cum se face (pentru că unii dintre ei mai trecuseră prin acest proces), iar răspunsurile au fost care mai de care mai diferite. Până la urmă am reuşit să fac transferul şi pentru că am văzut că foarte multă lume are o grămadă de întrebări referitoare la acest subiect, am hotărât să strâng într-un articol tot ce trebuie să ştii despre asta.

Dacă vrei să iei bicicleta cu tine într-un tren CFR

În primul rând, trebuie să ştii că pe site-ul CFR scrie asta:

Pe toate trenurile se pot transporta gratuit biciclete pliabile/demontabile, la clasa 1 şi a 2-a sau schiuri la vagoanele de clasa a 2-a, ca bagaj de mana, in limita spatiului disponibil.

Iar dacă trenul are vagon special pentru bicicletă (lucru care se întâmplă, de obicei, pe rutele lungi), o să-ţi cumperi de la casă un bilet de 10 lei pentru bicicleta ta nedemontabilă în cazul în care trenul e InterRegio şi un bilet de 5 lei dacă trenul este Regio. În cazul în care trenul cu care mergi are loc pentru biciclete nedemontabile, iar tu nu i-ai cumpărat bilet, o să plăteşti în jur de 2 lei/kg (iar bicicleta ta o să se presupună că are 15kg, indiferent de câte are ea de fapt).

Ca să-ţi dai seama dacă trenul cu care urmează să mergi are vagon pentru biciclete, în momentul în care consulţi mersul trenurilor (fie din carte, fie de pe cfrcalatori.ro), uită-te dacă în dreptul trenului este desenată o bicicletă.

Oricum, având în vedere că este un regulament extrem de prost gândit, are şi nişte breşe. Adică nu scrie nicăieri ce însemană la ei bicicletă demontabilă şi bicicletă nedemontabilă. Altfel spus, dacă scoţi o roată, bicicleta se consideră demontabilă şi demontată şi n-o să fii nevoit să plăteşti nimic dacă vrei s-o transporţi cu trenurile CFR-ului.

Totuşi, ideal ar fi să întrebi un controlor ce faci cu bicicleta înainte să te urci în tren (asta dacă trenul stă mai mult de-un minut în staţie şi ai timp să faci asta). Pe Ariel voiau să-l pună să plătească atunci când s-a întors din Budapesta, deşi i-a arătat controlorului ce scrie pe site-ul CFR. Foarte important ar fi şi să ştii că dacă ai site-ul în faţă şi le demonstrezi că respecţi ce scrie acolo, nu prea au cum să-ţi ceară bani. Iar dacă ei insistă, spune-le că îi plăteşti doar dacă-ţi dau chitanţă pentru banii ăia şi s-ar putea să renunţe la idee.

Cineva mai zicea pe Facebook că ar fi bine să ai pe telefon poze cu bicicleta (sau să ai actele bicicletei) ca să nu creadă controlorii că-i furată. Pe mine nu m-a suspectat nimeni de furtul bicicletei când am adus-o în Focşani. L-am întrebat pe controlor dacă are rost s-o demontez şi a spus că nu-i nevoie. Apoi l-am întrebat unde ar fi mai bine s-o pun şi a zis că pot s-o las unde vreau eu.

Şi când mi-a controlat biletul n-a zis nimic de bicicletă, atât de simplu a fost.

În concluzie, prea mare tam-tam nu e cu luatul bicicletei pe tren, dar e bine să fii cât de cât pregătit.

Dacă vrei să iei bicicleta cu tine într-un tren privat

Dacă tot am hotărât să abordez acest subiect, am zis că nu pot să-l las incomplet. M-am interesat, aşadar, cum e şi cu transportul bicicletelor cu trenurile private. O să vă spun în funcţie de firmă ce şi cum.

Cei de la Regiotrans au cel mai bine pus la punct site dintre toate companiile private de trenuri. Pe site-ul lor sunt scrise următoarele:

Pentru biciclete se încasează tariful tren regio, clasa 2, la distanţa pe care circulă călătorul, posesor al bicicletei, indiferent de rangul trenului.

Practic, plăteşti pentru bicicleta ta cam cât plăteşti şi pentru tine. De adăugat e şi faptul că nu există vagon special pentru biciclete sau bagaje mai mari şi n-o să aibă nimeni grijă de bicicleta ta. Şi nici nu e nimeni obligat să te ajute s-o dai jos.

Pe site-ul Trans Feroviar Călători nu scrie nimic de transportul bicicletelor, dar am sunat la dispeceratul central şi mi s-a spus că transportul unei biciclete presupune cumpărarea unui bilet suplimentar care va costa 50% din valoarea biletului posesorului. Adică dacă tu dai 20 de lei pe bilet, va trebui să mai plăteşti 10 lei şi pentru bicicleta ta.

Din nou, nu există vagon special pentru aşa ceva şi nu e nimeni obligat să te ajute s-o dai jos.

Update: George spune că transportul bicicleteor pliabile prin Trans Feroviar Călători este gratis (el făcând drumul Buzău – Bucureşti – Buzău foarte des cu tot cu bicicletă) şi că vagoanele sunt destul de încăpătoare încât să nu-i incomodezi pe restul chiar dacă ai bicicletă care nu se pliază. // end of update

Cei de la VIA Terra Group nu numai că au cel mai prost site dintre toate, dar când am sunt să întreb cum e cu transportul bicicletelor, doamna de-acolo m-a pus pe hold. După două minute de ascultat muzica aia pusă de ea, mi-a răspuns o altă doamnă.

Am întrebat-o, din nou, cum e cu transportul bicicletelor pe trenurile lor şi mi-a zis că nu ştie să-mi dea un răspuns concret.

Practic, transportul unei biciclete cu VIA Terra Group este un adevărat mister.

Sper că v-a fost de ajutor articolul. Spor la pedalat!

Lasă un comentariu

18 comentarii

  • ASY 1 Iul 2013, ora 15:28

    Sa stii ca cei de la CFR iti spun ca ce e pe site nu e adevarat, chiar daca le arati ce scrie. Cam ce scrie pe site la ei nu e de luat in seama pentru ca eu am patit-o cu un tren care pe site aparea si la ghiseu nu mai circula de ceva timp. In cazul bicicletelor controlorii de la CFR iti zic in fata ca trebuie sa platesti contravaloarea biletului posesorului pentru bicicleta si ca nu ai voie sa o iei daca trenul nu are spatiu special pentru depozitat. Si iti mai zic si ca daca nu faci asta sau daca nu le impingi ceva o sa te dea jos la urmatoarea sau o amenda de genul cum au ei in tren de platesti un bilet cat 3. Asa ca mai bine vorbiti cu controlorul inainte ca altfel nu e nimic clar.

    • Cristian Florea 1 Iul 2013, ora 15:58

      Trenurile se mai anulează, dar regulamentul nu se schimbă aşa rapid. Iar dacă îţi spun că te dau jos la următoarea, ori chestii din astea, îl poţi ameninţa cu instanţa. Sau îl rogi să-ţi arate unde scrie că n-ai voie cu bicicleta demontată în tren.

  • alexa ma 1 Iul 2013, ora 16:54

    eu am facut naveta cu bicicleta aproape 2 ani, pe ruta bucuresti- ploiesti. avand o bicicleta plianta nu m-am prea agitat si nici nu m-a intrebat nimeni nimic, pana cand am intalnit acel controlor, plin de initiativa, care a vrut sa imi dea amenda ca sunt cu bicicleta in tren, fara bilet separat. omul avea dreptate, bicicleta nu era pliata, insa m-am tiganit cu el, pana cand m-a lasat in pace. si de atunci am pliato de fiecare data cand m-am urcat in tren. in acelasi timp, am constatat ca daca trenul nu are spatiu pentru bicicleta, o poti lasa fara nici o problema in capatul ultimului vagon, legata bineinteles.
    toata naveta am facuto cu trenuri cfr, toate rangurile posibile. la particulare, nu stiu.

    • Cristian Florea 2 Iul 2013, ora 08:43

      Mulţumesc pentru completare! E interesantă asta cu ultimul vagon. E bine de ştiut.

  • Adrian Tuchendrea 1 Iul 2013, ora 17:07

    Din experienta mea: la Regio iti iei bilet de 5 lei, la InterRegio de 10 lei si nu are ce sa-ti zica controlorul, indiferent unde ti-ai pus bicicleta. Problema e la casa, ca nu vrea sa-ti dea cateodata, dar trebuie sa insisti.

    Mai nou, de vreo 2 luni, la Regio bicicleta se transporta gratis, dar nu toti controlorii au aflat de asta.

    • Cristian Florea 2 Iul 2013, ora 08:45

      Mersi de completare! E bine de ştiut că poţi cere bilet de biclă şi la trenurile care nu au loc special pentru biciclete.

  • Cristian 1 Iul 2013, ora 20:48

    In trenurile „Regiotrans”, de pe relatia Brasov – Bucuresti Nord – Craiova, exista un loc special pt biciclete. O sa-l recunoasteti dupa abtibildul alb care infatiseaza o bicicleta, aflat pe geamuri, pe ambele parti. E si loc de depozitat bagaje mari.
    Partea un pic mai nasoala e ca nu prea ai de ce s-o legi si trebuie sa stai s-o pazesti, insa exista niste scaunele pliabile.
    Cat despre demontat roata fata, am incercat-o si eu, dar la Regiotrans nu merge treaba. Asta e, ii platesti si bicicletei bilet.
    Tot in trenurile „Regiotrans”, pe relatia Brasov – Zarnesti si retur, bicicletele pot fi urcate intr-unul din capete, pt ca acolo e zona de depozitat bagaje mari. Il intrebati pe controlor in care din capatele trenului se afla acea zona si o puneti acolo. Ideal e sa ramaneti cu ea, pt ca nu aveti de ce s-o legati.

    • Cristian Florea 2 Iul 2013, ora 08:46

      Da, la Regiotrans nu specifică nimic de bicicletă demontabilă sau demontată, deci fie că e cu roţi sau fără, tot îi plăteşti bilet.

  • Radu Mititean 2 Iul 2013, ora 00:49

    In opina noastra articolul este incomplet si omite un aspect esential: Spre deosebire de regulile postate in trecut, din noua forma a textului de pe site-ul CFR ar reiesi ca luarea unei biciclete nedemontabile intr-un tren Regio nu mai este conditionata de existenta unui vagon cu spatiu special pentru biciclete sau bagaje mari, cum e cazul la „Sageata Albastra” sau vagoanele etajate, si deci in principiu e permisa luarea bicicletei in orice tren Regio. Asta ar fi interpretarea si textuala si logica a modificarii textului, care in trecut preciza expres interdictia de a lua bicicleta in alte vagoane decat cele cu spatii mari, si explicita si sanctiunile…..
    Iata textul actual de pe site-ul CFR.RO si un comentariu ref. la acesta:
    =========================================
    http://www.cfrcalatori.ro/216

    Transportul bicicletelor si schiurilor
    1. În cazul trenurilor Interregio, se admit la transport biciclete nedemontabile doar la trenurile care au în compunere tipuri de vagoane cu spaţii interioare mari care permit acest lucru, în număr limitat stabilit pentru fiecare tip de vagon în parte.
    Trenurile Interregio care oferă serviciul de transport pentru călători însoţiţi de bicicletă , le puteţi afla la casele de bilete ale CFR Călători sau consultând Mersul trenurilor de pe site-ul nostru http://www.cfrcalatori.ro (trenurile cu vagoane in care se pot transporta si biciclete au la „Servicii” simbolul pentru biciclete).
    Pentru călătorii însoţiţi de biciclete, la trenurile cu regim de rezervare se alocă locuri în compartimentele alăturate spaţiului destinat depozitării acestora.
    Pe durata transportului, călătorul va însoţi şi supraveghea bicicleta astfel încât să nu fie afectată siguranţa şi confortul călătorilor.
    La trenurile IR la care exista pictograma corespunzatoare in Mersul Trenurilor de pe site-ul http://www.cfrcalatori.ro se pot lua la transport biciclete nedemontabile pentru care se va achita la casele de bilete un tarif de 10 lei
    2. La trenurile Regio se pot transporta biciclete nedemontabile, la clasa a 2-a, pentru care se va achita la casele de bilete un tarif de 5 lei .
    Atenţie! Călătoria fără bilet pentru bicicletă presupune plata în tren a unui tarif/kg/zonă km (o bicicleta se considera 15 kg) mai mare decat tariful de la casa de bilete !
    În perioada 29.03.2013–28.09.2013, la trenurile internaţionale 366/367 ”Harghita” care circulă pe relaţia Braşov – Budapesta şi retur se se va asigura transportul bicicletelor într-un vagon special amenajat. Preţul biletului internaţional pentru bicicletă, călătorie simplă, este de 5 Euro/ bicicletă.
    Pentru vizualizare Conditii de transport pentru biciclete in trafic international click aici
    3. Pe toate trenurile se pot transporta gratuit biciclete pliabile/demontabile, la clasa 1 şi a 2-a sau schiuri la vagoanele de clasa a 2-a, ca bagaj de mana, in limita spatiului disponibil .
    ========================================
    Rezumare si interpretarea cea mai probabila:
    – Simbol special de bicicleta au doar cele cateva trenuri care au vagoane special adaptate pt transport de biciclete. Pt asta tariful unic e de 10 lei / bicicleta indiferent de distanta.
    – La trenuri „Regio” (fostele personale) poti lua bicicleta la clasa a II-a, si platesti bilet de bicicleta de 5 lei, indiferent de distanta.
    Mai demult scria ca numai in vagoane care au spatiu pt chestii mari, cum sunt alea supraetajate care au la un capat o platforma „pt bagaje mari” sau Sageata Albastra, dar acum de pe site-ul lor a disparut specificatia, deci se pare ca oriunde iti poti infige bitza subintelegand ca intr-un mod in care sa nu blochezi trecerea, sa stanjenesti tare pe altii sau sa le aduci daune ex. sa riste sa se zgarie, agatze hainele sau sa si le murdareasca de uleiul tau de pe lantz…
    Totusi la mai mult de 2 bitze poate fi problema sa incapa fizic undeva, asa ca cel mai bine este de mers pe la gara si aflat direct de acolo cu ce tip de vagoane circula un anumit tren… chestie care se mai schimba in timp, dar nu foarte des… cel mai sigur e sa vezi trenul respectiv sau sa povesteti cu nasul de pe tren, sau la biroul de miscare… aia de la bilete de regula nu stiu cu ce tip de vagoare merge… Cele mai bune vagoane nespecializate pt biciclete sunt, pt luat biciclete, cele supraetajate… si urmatoarea optiune sunt Sageata Albastra…

    • Cristian Florea 2 Iul 2013, ora 08:46

      Mersi de completări!

    • Ionut 19 Aug 2013, ora 15:59

      Ce facem daca trenul, ca si marea majoritate a trenurilor din Romania, nu are „alocat” un vagon special si bicicleta nu e pliabila cum ar trebui procedat?

      • Cristian Florea 20 Aug 2013, ora 09:52

        Scoţi o roată. Şi o transformi în bicicletă demontabilă.

  • Catalin 20 Iul 2013, ora 13:01

    Faza e ca si eu saptamana cealalta voi veni de la Focsani spre Bucuresti, apoi spre Pitesti cu bicicleta mea, ideea e alta.. ca de la Bucuresti la Pitesti nu-i o problema, ca e loc destul.. Dar de la Focsani la Bucuresti, e cam nasol..

  • Sossi 15 Iul 2016, ora 00:51

    IR anuntat pe site avand in componenta vagon biciclete, iti vand si bilet, vine de la Timisoara, urc in Sibiu si….surprizaaaa..trenul nu are vagon de biciclete decat pe site! Si am mers cu bicicleta in vagon, tinuta pe interval unde imi era locul platit…5 ore pana la Buc. Nu stiu unii de altii.