Când și cum să folosești hashtaguri pe Facebook

La cursurile pe care le susțin primesc de multe ori întrebări legate de utilizarea hashtag-urilor pe Facebook. Are rost să le folosești? Câte hashtaguri să incluzi într-o o postare? Cum decizi ce hashtaguri sunt relevante pentru tine? Plus alte întrebări pe tema asta.

M-am gândit că ar fi o idee bună să scriu un articol despre utilizarea hashtagurilor pe Facebook care să reprezinte un punct de pornire în decizia de a folosi sau nu hashtaguri în postările pe care le faci pe paginile pe care le administrezi.

Utilitatea unui hashtag pe Facebook

Dacă pe Instagram hashtagurile te ajută să ajungi la oameni noi, trebuie să ai în vedere faptul că pe Facebook lucrurile nu stau chiar așa.

Facebook n-a investit niciodată efort în a face o funcție de Search ca lumea, iar când a dat voie hashtagurilor pe platformă s-a văzut acest lucru. Dacă funcția de search nu e cum trebuie, când dai click pe un hashtag n-o să vezi toate postările publicate cu acel hashtag, pentru că Facebook nu-i în stare să scoată o listă completă cu ele.

Caz concret: pe pagina #casastiti public în fiecare zi cel puțin o postare cu hashtagul #casastiti. Fac lucrul ăsta din 2014, deci sunt mii de postări publicate doar de mine în tot acest timp. Dacă dai click pe hashtag n-o să vezi mai mult de 30 de postări în listă, oricât de mult te-ai chinui.

Pentru că urmărirea postărilor pe bază de hashtag nu funcționează cum trebuie, utilizatorii Facebook nu și-au creat o obișnuință din a urmări conținutul folosind hashtaguri, așa cum e în cazul altor rețele sociale.

Adică nimeni nu-i obișnuit să dea click pe hashtag-ul #news ca să citească știri sau pe hashtagul #quotes ca să citească citate motivaționale. Din acest motiv, o strategie de creștere a comunității de Facebook bazată pe folosirea hashtagurilor ar putea fi greșită din start.

Atunci cum să folosești hashtagurile pe Facebook?

Am stabilit clar că nu are rost să folosești hashtaguri ca să ajungi la un public nou, dar hai să vedem și când ar fi bine să le folosești. Din punctul meu de vedere, există 4 variante posibilie:

1. Când ai un proiect sau un pilon de comunicare pe care vrei să-l rețină mai ușor cei care îți urmăresc postările.

De exemplu, Coca-Cola a folosit #ShareACoke o bună perioadă de timp pentru că aia era poziționarea lor la momentul respectiv. KFC a folosit #NuEPanicaMan în postări la un moment dat. Lay’s a folosit în străinătate hashtagul #DoUsAFlavor ca să încurajeze fanii să aleagă o nouă aromă pentru chipsurile pe care le fac.

Motivul folosirii hashtag-ului, pentru toate cele trei branduri, nu era pentru a-i face pe oameni să găsească mai multe postări cu hashtagurile respective, ci pentru a-i face să rețină mai ușor aceste direcții de comunicare.

2. Când vrei să setezi contextul

Hashtagurile de context te ajută să dai informații rapide despre contextul în care ai pus postarea respectivă.

Spre exemplu, fotografii folosesc uneori hashtagul #ShotoniPhoneXS sau #HuaweiP30Pro pentru a le arăta celor care văd fotografia ce device au folosit când au făcut-o.

Alte persoane, când vorbesc despre anumite competiții sportive, folosesc hashtag-ul competiției ca să seteze contextul în care au spus ce au avut de spus. Remember #UCLFinal sau #WimbledonFinal?

Tot legat de context, dacă pun pe Facebook o fotografie cu un slide dintr-un PowerPoint și descrierea: „Sunt peste 21 de milione de conexiuni la internet în România. #webstockro”, cei care mă urmăresc își dau seama imediat că informația e culeasă de la evenimentul Webstock și înțeleg contextul în care am făcut fotografia.

3. Când te folosești de un trending topic ca să spui un lucru în context

De exemplu, când era la modă să publici fotografii cu felul în care arătai acum 10 ani și hashtag-ul #10YearsChallenge, puteai spune ceva despre cum era compania ta acum 10 ani, dar dacă nu foloseai și hashtag-ul acestui trending topic, n-ar fi avut nicio logică postarea pentru cei care ar fi văzut-o în News Feed.

Același principiu se aplică și pentru #rezist, #ȘîEu sau alte hashtaguri trending. :D

4. Când vrei să atragi atenția asupra unui anunț

Unul dintre avantajele pe care le au hashtag-urile pe Facebook e că au culoarea albastră, nu neagră, așa cum e restul textului. Asta înseamnă că poți folosi hashtag-urile și ca să atragi atenția asupra unui anunț.

Spre exemplu, un anunț de angajare ar putea conține hashtag-ul #job, dar nu pentru că ar urmări cineva postările publicate cu acest hashtag, ci pentru că acea culoare ar putea să le sară în ochi celor care dau scroll pe Facebook și scanează postările fără să le citească.

Cum să nu folosești hashtaguri pe Facebook

  • Hashtagul cu numele brandului tău nu are niciun rost. Oricum pui postarea pe pagina care deține deja numele brandului;
  • Hashtaguri generale (gen #nature, #love, #landscape, #Monday) nu au niciun rost, pentru că nu urmărește nimeni postările care apar cu acele hashtaguri, așa cum e în cazul altor rețele sociale;
  • Când campania ta are un nume prea lung mai bine nu-l transformi în hashtag. #AstaECampaniaNoastrăDe50DeAni nu e un hashtag potrivit decât dacă reușești să-l folosești în glumă.
  • Când hashtagul ar trebui să conțină o cratimă încearcă să te gândești la o altă formulare. Nu poți folosi spații sau cratime în hashtaguri, așa că nu-ți recomand să folosești hashtaguri care conțin cuvinte cu cratimă, de genul: #iațiopauză.
  • Nu folosi hashtag-uri care nu au niciun rost în context. De genul: „#Ieri, când #Soarele ne-a #zambit de #primăvară, bla bla bla”.

În încheiere, recomandarea mea e să încerci întotdeauna să încadrezi hashtagurile pe care vrei să le folosești într-una dintre cele 4 categorii de mai sus. Dacă hashtagul pe care ai de gând să-l folosești nu se regăsește printre categorii, s-ar putea să nu fie un hashtag potrivit pentru Facebook.

Poate te ajută: public săptămânal un clip util pe YouTube.
    1. Silviu Enache luni, 8 aprilie 2019, 8:29
    2. Emil Calinescu luni, 22 aprilie 2019, 11:21
      • Cristian Florea luni, 22 aprilie 2019, 11:47

    Adaugă un comentariu