Ce mai fac cei de la TNT Express (în afară de prezentări cu #casastiti :)))
Oare la noi s-ar putea repara gropile din asfalt aşa?
Zilele trecute am fost la PR and the Web, o conferinţă organizată de Revista Biz, la care, printre altele, au fost premiate cele mai bune agenţii de PR din România.
Cei de la Biz au făcut un studiu alături de Unlock Market Research, în urma căruia ne putem da seama cam cum stă piaţa din România în ceea ce priveşte agenţiile de PR. Cam aşa arată topul:
Topul mi se pare foarte important pentru oamenii de PR, pentru că e o confirmare a faptului că munca pe care o depun nu e zadarnică. Dacă agenţia ta e în top 20, înseamnă că ceva faceţi bine. Mai mult, sigur o să fii motivat să urci mai sus anul următor (sau, dacă eşti Golin, să rămâi acolo :D). Pe noi, restul, un astfel de top ne ajută să ne dăm seama cine se mişcă cel mai bine pe piaţă şi unde ar trebui să găsim oamenii cel mai bine pregătiţi.
În ceea ce priveşte metodologia, s-au pus faţă-n faţă banii (adică rezultatele de business) şi factorii de imagine (adică reputaţia sau părerea clienţilor despre agenţiile cu care lucrează). 50% din calculul final a fost reprezentat de bani, iar 50% de reputaţie. Oricum, găseşti aici metodologia detaliată.
Eu, aşa cum am făcut şi în cazul Top Social Brands, m-am uitat pe lista de mai sus şi am început să mă întreb cu care dintre agenţii m-am intersectat în ceea ce fac eu prin online şi cu care nu. De ce am făcut asta? Pentru că mi se pare extrem de important ca între bloggeri şi agenţiile de PR să existe o relaţie bună de amiciţie. Nu de alta, dar amicii se ajută intre ei, fie că e vorba de probleme care ţin de business sau nu.
Iar ca un răspuns la ceea ce-am scris în titlu, eu văd topul ca pe o oportunitate. Din cele 20 de agenţii din top, nu m-am intersectat absolut deloc cu 3 dintre ele, iar obiectivul pentru următoarea perioadă ăsta e: să cunosc pe câte cineva din cele trei.
P.S.: Pentru prima oară în România, agenţiile şi-au făcut publice cifrele de afaceri şi aşa a ieşit şi un top al agenţiilor în funcţie de cifra de afaceri din anul 2013.