Lucruri bune și mai puțin bune în relația dintre bloggeri, agenții și companii

Acum două săptămâni am fost pentru a opta oară la #bizsmscamp, tabăra de social media organizată de Revista Biz de două ori pe an, care strânge într-un loc profesioniștii din industria comunicării. Este, din punctul meu de vedere, cea mai bună ocazie de a te întâlni și a sta de vorbă cu oamenii din agenții, companii și cu bloggerii de top din România, pentru că timp de 4 zile împărțiți aceeași sală de conferințe și același loc de petrecere a timpului liber. Iar în 4 zile, crede-mă, ai timp să vorbești cu toți cei peste 100 de oameni prezenți la eveniment, dacă asta îți propui (eu reușesc să fac asta de vreo 3 ediții încoace).

Un lucru bun în tabără e că aceasta nu este numai despre conferințe și petreceri, ci și despre a găsi metode cât mai bune de a colabora cu oamenii pe care-i întâlnești acolo sau de a căuta rezolvări la problemele pe care le are industria, în general. Așa că anul acesta a fost organizată o dezbatere în care au fost puse față în față companiile (reprezentate de Bogdan), agențiile (reprezentate de Costin) și bloggerii (reprezentați de mine). Pentru că am avut parte de o dezbatere foarte interesantă, m-am gândit că ar fi o idee bună să public și aici, pe blog, care sunt lucrurile bune și care sunt lucrurile mai puțin bune în relația dintre bloggeri, agenții și companii, din perspectiva oamenilor prezenți în tabără.

Lucrurile bune

Ce le place companiilor în colaborarea cu agențiile

  • creativitatea;
  • faptul că vin cu soluții noi;
  • faptul că au experiență;
  • spiritul de echipă;
  • au idei care vin din afara companiei;
  • au echipe specializate. Mai multe creiere = mai multe idei, posibilități și soluții;
  • diversitatea idelor propuse
  • promptitudinea;
  • proactivitatea;
  • faptul că propun strategii integrate, bazate pe nevoile clientului și că au viziune de ansamblu pe canalele optime de comunicare;
  • faptul că au o relație directă cu comunitatea de bloggeri;
  • faptul că susțin, fie doar prin purtători de cuvânt neoficiali, imaginea brandului;
  • rapiditatea cu care se implementează anumite proiecte.

Ce le place agențiilor în colaborarea cu companiile

  • faptul că sunt clienți care înțeleg ce spun și ce fac agențiile. Sau dacă nu înțeleg, sunt dispuși să asculte și să înțeleagă;
  • faptul că se construiește o relație de prietenie între agenție și client;
  • feedback-ul constructiv;
  • că există admirație pentru profesionalismul fiecăruia;

Ce le place companiilor în colaborarea cu bloggerii

  • creativitatea;
  • flexibilitatea;
  • sunt foarte activi;
  • sunt un factor de influență: pozitivă, dar și negativă;
  • originalitatea;
  • înțeleg nevoile clientului și pot veni cu soluții personalizate;
  • transformă un mesaj publicitar într-un mesaj relevant pentru publicul său în așa fel încât să nu deranjeze;
  • implicarea personală în proiect;
  • comunicarea deschisă, relaxată;
  • eficiența;
  • faptul că respectă deadline-urile;
  • te atașezi și legi prietenii în urma colaborărilor;
  • ai de unde alege, piața e diversificată.

Ce le place agențiilor în colaborarea cu bloggerii

  • feedback-ul venit din partea bloggerilor;
  • timpul mic de răspuns la mailuri;
  • posibilitatea de a înțelege anumite probleme care apar în relația companie-agenție-blogger;
  • comunicarea deschisă și directă;
  • când din partea bloggerilor există înțelegere cu privire la bugetul disponibil;
  • colaborarea pentru găsirea celei mai bune soluții;
  • respectul profesional;

Ce le place bloggerilor în colaborările cu agenții și companii

  • când se împrietenesc cu oamenii din agenții și companii, iar bloggerii nu sunt doar niște nume bifate pe o listă;
  • când blogerii sunt vizați precis cu o campanie (când li se potrivește la fix campania), deci research-ul a fost făcut.
  • când se respectă termenele de plată;
  • când bloggerii vin cu contrapropuneri, iar clientul / agenția e de acord cu asta;
  • când îi lasă pe bloggerii să scrie cum vor ei, atât timp cât ating obiectivul campaniei, pentru că ei sunt cei care își cunosc publicul cel mai bine;
  • când oferă feedback în urma unei campanii, să știe și bloggerul dacă a livrat conform așteptărilor;
  • când clientul / agenția ia în serios feedback-ul primit de la blogger;
  • când distribuie pe conturile sociale ale clienților articolele scrise de bloggeri;
  • când urmăresc ce face bloggerul și gândesc activări real time;

Lucrurile mai puțin bune

Ce ar îmbunătăți companiile în colaborarea cu agențiile

  • fee-urile (în jos);
  • respectarea dedline-urilor;
  • spiritul de echipă;
  • frica de a nu da greș (sunt unii mult prea fricoși, on the safe side);
  • research-ul;
  • factorul „prevenție” – sunt proiecte pe care și le asumă fără să le poată duce până la capăt, neputând să-și evalueze corect resursele sau experiența;
  • agențiile pot fi predispuse la a recomanda parteneriate cu bloggeri bazându-se prea mult doar pe date de trafic, fără a evalua dacă poziționarea bloggerului (mesajele, conținutul, colaborările anterioare etc.) sunt convergente cu poziționarea brandului;
  • organizare mai bună a timpului și a resurselor;
  • cunoașterea produsului;
  • feedback în timp util referitor la stadiul proiectelor;
  • gradul de proactivitate;
  • ar trebui să înțeleagă că anumite retușuri sunt necesare unei idei creative, pentru că oamenii din companie sunt cei care cunosc mai bine produsul.

Ce ar îmbunătăți agențiile în colaborarea cu companiile

  • perpetuarea confuziei pe care clienții o fac între marketing și PR;
  • secretomania clienților legată de planurile de business;
  • faptul că mereu se dorește „mai ieftin”;
  • ascunderea adevărului în situații delicate și frica de a spune agenției cum stau lucrurile în realitate;
  • neprioritizarea sarcinilor;
  • lipsa de constanță și de coerență;
  • că nu spun tot background-ul atunci când dau un brief;
  • că se așteaptă ca agenția să înțeleagă și să ghicească de multe ori ceea ce are clientul nevoie;

Ce ar îmbunătăți companiile în colaborarea cu bloggerii

  • profesionalizarea;
  • urmărirea rezultatelor;
  • documentarea asupra clientului;
  • respectarea brief-ului dat sau anunțarea clientului în cazul în care acest lucru nu se poate face;
  • proactivitatea: propuneri din partea lor către clienți, despre ce știu să facă, despre îmbunătățiri aduse produsului / brandului / blogului / conținutului pe care pot să-l ofere;
  • mai multa flexibilitatea de ambele părți (client și blogger);
  • implicarea într-un proiect de brand să fie făcută cu bună credință, să construiască o relație;
  • acces la date;
  • justificarea proiectelor și propunerilor într-un mod care să le demonstreze valoarea pentru brand;
  • loialitatea către brand;
  • uneori, pretențiile financiare nu sunt susținute neaparat de rezultate aferente;
  • respectarea deadline-urilor;
  • cunoașterea produsului.

Ce ar îmbunătăți agențiile în colaborarea cu bloggerii

  • tergiversarea procesului decizional de a se implica într-o anumită campanie;
  • personalitatea falsă afișată câteodata, ce poate apărea în campaniile plătite. Nu-și personalizează articolele publicitare în așa fel încât să fie atractive pentru publicul lor;
  • când din partea bloggerilor nu există înțelegere cu privire la bugetul disponibil;
  • faptul că au impresia că li se cuvine totul;
  • neimplicarea 100% în proiect;
  • mai multă atenție la parcurgerea mailurilor de la agenție;
  • să respecte deadline-urile;
  • să furnizeze în timp util date privind impactul postărilor din campanie.

Ce ar îmbunătăți bloggerii în colaborările cu agenții și companii

  • faptul că se fac doar colaborări punctuale. Bloggerii vor și colaborări pe termen lung și să fie implicați și în procesul de generare de idei.
  • uneori, companiile și agențiile nu știu exact ce vor. Vor o campanie pe bloguri, dar nu spun ce obiective au;
  • uneori, agențiile și companiile nu fac research. Sunt campanii sau activări în care implică bloggeri care nu se potrivesc cu produsul (sau care sunt fani declarați ai produsului concurent);
  • cererea materialelor înainte de publicare;
  • impresia că au cumpărat loialitatea bloggerului față de brand pentru tot anul doar pentru că i-au plătit un advertorial;
  • situațiile în care spun că nu au buget, dar au nevoie de ajutor doar de data asta. Și următoarea. Și peste două dăți. Și peste 213123 dăți;
  • faptul că lasă oameni nepricepuți să comunice cu bloggerii;
  • faptul că trimit târziu invitațiile la evenimente;
  • faptul că agențiile nu comunică suficient despre clienții lor. Nu știm care le sunt clienții și ce fac, în ideea oportunităților de a face proiecte împreună;
  • faptul că nu plătesc la timp;
  • faptul că încă trimit brief-uri cu cerințe stupide și fac multe campanii neintegrate.

De menționat e faptul că ceea ce scrie mai sus sunt lucruri pe care reprezentații agențiilor, companiilor și bloggerilor de la #bizsmscamp le-au strâns de la participanți. Cu siguranță pot fi și alte lucruri bune sau alte lucruri care merită îmbunătățite în relațiile dintre cele trei tabere, dar cred că informațiile publicate în acest articol sunt un bun punct de pornire către o colaborare mai bună dintre agenții, companii și bloggeri, pentru că e de-ajuns ca ele să fie citite de cât mai mulți oameni din industrie, ca să începem să conștientizăm ce facem bine și ce am putea face și mai bine.

Apropo, următoarea ediție de #bizsmscamp are loc între 6 și 9 iulie 2017. Revin eu pe blog cu mai multe detalii când se deschid înscrierile. Până atunci, blochează-ți perioada în calendar. :D

Poate te ajută: public săptămânal un clip util pe YouTube.